2|
5040
|01.12.2009
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Криза вместо сняг връхлита зимните курорти
Въпреки изненадите, които ни поднесе времето, българските зимни курорти вече са готови за новия туристически сезон. Дали обаче ще бъдат предпочитани места за спорт и почивка е трудно да се каже, защото цените, които предлагат, се оказват по-високи от тези в Австрия.
Това показва анкета, направена от експерти в туристическия бранш. Според информацията в нея към момента за 7 дни в австрийските курорти, които откриха предсрочно сезона, може да се отдадете на любимия си спорт , съчетавайки го комфорт и забавления, като заплатите около 390-400 евро.
Ако обаче предпочитате родните писти и места за отдих, само една нощувка в четиризвезден хотел ще ви струва от 95 до 200 евро. Отделно ще трябва да плащате за да карате ски или сноуборд.
През миналия сезон дневната карта в Банско излизаше около 25 евро, а за целия сезон - 370 евро. Цената на лифт картите в Боровец беше 55 лв., а в Пампорово се плащаше по 51 лв. на ден. В същото време в италиански, австрийски и швейцарски курорти цените на тези услуги се движат между 28-35 евро за дневна карта.
Засега концесионерите на лифтовете и пистите в трите големи курорта Банско, Боровец, Пампорово обещават да запазят цените, без да бъдат обаче категорични. Най-вероятно те ще изчакат кой първи ще обяви цените си за зимния сезон 2009/2010 г.
Българската туристическа камара обаче е оптимист . Оттам съобщиха, че за предстоящия зимен сезон са се записали с около 5 на сто повече чужди туристи в сравнение с миналия. Най-добре се движели записванията за Банско, след това за Боровец и Пампорово. Очаква се зимният сезон да бъде спасен от руснаци, сърби и македонци.
Туристическите пакети за Коледа и Нова година свършват до средата на декември, местата в 4 и 5-звездните хотели са изчерпани. Въпреки икономическата криза, българинът ще посвети на тези празници средно по три дни и ще предпочете да ги прекара в балнеохотелите в страната.
Една част от клиентите, които избират да прекарат празниците в балнеохотелите, са корпоративни, с което получават и по-ниски цени на пакетите, следвани от приятелски компании от 6 и повече души и на последно място са индивидуалните записвания.
Други са прогнозите на шефа на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Според него в Банско през тази зима няма да има среден сегмент, а ще се предлагат пакети само за евтини и скъпи хотели.
На летище Пловдив вече не кацат чартъри и това ще се отрази негативно върху пътуванията към Пампорово, но може отчасти да се компенсира с отварянето на граничните пунктове към Гърция, смята експертът. Новата политика на най-големия родопски район, който вече предлага нови продукти, се преориентира към семейните туристи с деца, обяснява Драганов.
През следващата година леглата в родните ни хотели ще бъдат с 200 000 по-малко, което е около една пета от всички, коментира Румен Драганов. От наличните малко над 1 млн. легла те ще паднат до около 800 000, прогнозира той.
Свиването на легловата база се дължи на тежкото положение на част от хотелиерите. В момента са обявени за продажба 700 хотела, уточни той. Според него повечето от техните собственици предпочитат да ги държат затворени, за да не трупат загуби. Тази тенденция започнала да се проявява през тази година, но през следващата ще бъде още по-ясно изразена. От бранша се надяват, че със свиването на базата ще се увеличи заетостта в останалите хотели и ще се повиши средният приход до към 45-47 лв.
Как отговаря държавата на всички тези проблеми в туризма?
В проектобюджета на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма пише, че държавата ще отдели само 4,4 млн. лв. през 2010 г. за политиката в туризма . Около 1,2 млн. лв. ще бъдат похарчени, за да се подобрят регулациите в сектора.
През 2010 г. ще се изготви нов Закон за туризма, ще се направи туристическото райониране, а до 2012 г. ще се приемат и пет програми за развитие на специализирани видове туризъм. В програмата на правителството се предвижда намаляване на категоризираните туристически обекти от 1200 до 350 през 2012 г., както и на регистрираните туроператори и турагенти от 240 до 90 през 2012 г.
През 2011 г. ще се актуализира Националната стратегия за развитие на туризма и ще се изработи маркетингова и рекламна стратегия. За позиционирането на България като по-висок клас дестинация ще се използват 32 млн. евро за туристическа реклама по ОП "Регионално развитие".
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads