0|
6055
|06.03.2007
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
При картите с чип се намаляват измамите
За една година през БОРИКА са извършени близо 93 млн. транзакции. Техният брой е много по-голям през летния сезон. Общо издадените от БОРИКА карти към началото на тази година вече са 3,3 млн.
Навлизането на новите технологии е факт във всички възможни дейности в съвременната действителност. Сферата на плащанията също не е подмината от тази модернизация. Вече почти всеки втори човек получава възнаграждението си чрез банкова карта, навлезе практиката и пенсиите да минават по банков път до крайния получател, удобно средство за пазаруване са дебитните и кредтни карти. Не се налага да носите пари кеш и знаете, че винаги сте спокойни за това, че няма как да ги изгубите или да ви оберат. Да ама не. С усъвършенстването на картовите услуги се обновяват и престъпленията с карти. Измамниците не спят, а постоянно търсят нови и нови различни от традиционните, по-високотехнологични средства за източване на пари. С приближаването на летния сезон тези престъпления нарастват, тъй като в стратната влизат и много чуждестранни туристи и се извършват повече операции с карти. Една от най-разпространените в момента злоупотреби, която се практикува отдавна навън, е т. нар. “скимиране” на дебитна или кредитна карта. Това разбира се е измама, която се прави основно с карти с магнитна лента. „При нововъведената чиптехнология, която навлиза у нас все още няма случаи на копиране на карта с чип”, коментира за “Фрогнюз” председателят на Българската асоциация за сигурност при картовите разплащания и шеф на “Картови разплащания” в ОББ Николай Недков. Този тип измама е най-актуална в момента и предствалява копиране на данните от банкова карта с четящо устройство, поставено от измамниците над истинското на банкомата. То не се различава по нищо от оригиналното и не буди съмнение. Монтира се и камера от престъпниците, с която се заснема ПИН кода. Данните след това се възпроизвеждат на фалшива банкова карта. Тази измама може да се прави и на банкомат и на ПОС. Най-благодатни за този тип престъпление са банкомотите на неосветени добре места и без видеокамера, монтирана от банката, чиято собственост са. "Скимиране"-то навлиза отвън и редица хора страдат от него. Така например наскоро познат ми сподели, че от неговата карта са били източени над 1000 лева чрез този тип измама, обяснили му от банката. И какво? В такъв случай, при който има регистрирани нередности с карти, картодържателите могат да подават жалби в клоновете на банките издатели. Постъпилите жалби се разглеждат за всеки конкретен случай. От разпоредбите на БНБ излиза, че ако от картата бъдат изтеглени средства, картодържателят поема до 300 лева, от щетите нанесени преди банката да бъде осведомена. Другата част от източените пари, ако са над тази сума, се поема от трезора издал карата. Да, обаче обикновенно се прави подробна проверка от страна на банките и така човек може да не види парите си месеци наред.
В чужбина има случаи на измами с монтирането на цели фалшиви банкомати. ”За сега тази злоупотреба не е дошла тук и по-добре да не говорим за нея”, коментира Недков. Друг вече разпространен начин за измама, е измъкването на информация при ползване в Интернет на различни услуги. За тези злоупотреби често е достатъчно да се знаят само номерът на картата, името на държателя и валидността.
Едни от най-използваните методи са примките - така наречените “Ливанска примка” и “Алжирското V”. Те са опростени - примката е изработена най-често от тънка магнитна лента, примерно от видеокасета. Монтира се директно в отвора на банкомата, където се вкарва картата при теглене, като това може да бъде съпроводено и с монтиране на допълнителна рамка върху оригиналния отвор. От вътрешната страна примката е обработена по-такъв начин, че да пречи на картата да излезе. Във всички случаи при опит за транзакция на банкомат, картодържателят вкарва картата си в съответния отвор. Картата се “улавя” от примката и терминалното устройство не може да я върне. Картодържателят остава с впечатлението,че по технически причини банкоматът е задържал картата. В някои случаи в този момент на картодържателя се предлага помощ от с нищо не будещи подозрение лица - съвети как да получат картата си обратно в различни варианти, но винаги свързани с набирането на ПИН-а на картата отново. След като картата така и не бива върната от терминалното устройство, лицето изважда картата с помощта на примката и след това, при използването на научения ПИН, я използва за теглене на пари от сметката на картодържателя. Има случаи, при които измамниците заменят поставените от банките указания на банкоматите с нови, съдържащи подменени телефонни номера - най-често на мобилни телефони. Когато картодържателят изпадне в гореописаната ситуация, той се обажда на указания номер, където отново му изискват ПИН-а като условие за проверка на ситуацията и решение на проблема с неговата “задържана” карта.
За да се справят с този проблем някои банки са осигурили различни алтернативни варианти за клиентите опарени от измама. Картодържателите на международни кредитни карти Visa и MasterCard на HVB Bank Biochim и Хеброс Банк, банки могат само с извършването на една транзакция в чужбина да активират специален застрахователен пакет от услуги „Помощ при пътуване в чужбина”. Особено важно е осигуряването на застрахователно покритие в случай на загуба, кражба или злоупотреба с кредитната карта. Добре е клиентите на този вид услуги да имат няколко карти с различно предназначение и да ги използват за различни неща, а не парите да седят на едно място. Друга важна стъпка за по-голяма сигурност е да се сменя ПИН кода по-често, тъй като престъпниците правят предварителни проучвания преди да ударят.
Някои банки като ПроКредит Банк вече издават карти с магнитна лента и чип едновременно. Чипът на картите осигурява максимална защита на данните и изключва възможностите за източване на средства, а магнитната лента позволява използването на картите и в устройства, които все още не са пригодени да четат чипове.
Когато клиентът установи загуба или кражба на картата, е добре да се съобщи в банката за нейното блокиране. Тъй като в доста магазини не се заглеждат много върху подписа и може да бъде фалшифициран. Не изискват навсякъде и лична карта на клиента и така под формата на покупки може да бъде източена картата доста лесно. Банките обикновенно качват на сайтовете си основните съвети, като това да не се казва ПИН-кодът. Да е записан на сигурно и недостъпно място пълният номер на картата, нейната валидност, картовата сметка и телефонните номера за връзка с банката и БОРИКА. Ако картата остане блокирана в банкомат, да не се звъни на други телефони, а само на тези на картовия център на банката или на националния оператор. Преди да се пъхне картата, да се провери процепът на банкомата - дали вътре са монтирани допълнителни устройства. Но въпреки това измамите са факт.
В чужбина има случаи на измами с монтирането на цели фалшиви банкомати. ”За сега тази злоупотреба не е дошла тук и по-добре да не говорим за нея”, коментира Недков. Друг вече разпространен начин за измама, е измъкването на информация при ползване в Интернет на различни услуги. За тези злоупотреби често е достатъчно да се знаят само номерът на картата, името на държателя и валидността.
Едни от най-използваните методи са примките - така наречените “Ливанска примка” и “Алжирското V”. Те са опростени - примката е изработена най-често от тънка магнитна лента, примерно от видеокасета. Монтира се директно в отвора на банкомата, където се вкарва картата при теглене, като това може да бъде съпроводено и с монтиране на допълнителна рамка върху оригиналния отвор. От вътрешната страна примката е обработена по-такъв начин, че да пречи на картата да излезе. Във всички случаи при опит за транзакция на банкомат, картодържателят вкарва картата си в съответния отвор. Картата се “улавя” от примката и терминалното устройство не може да я върне. Картодържателят остава с впечатлението,че по технически причини банкоматът е задържал картата. В някои случаи в този момент на картодържателя се предлага помощ от с нищо не будещи подозрение лица - съвети как да получат картата си обратно в различни варианти, но винаги свързани с набирането на ПИН-а на картата отново. След като картата така и не бива върната от терминалното устройство, лицето изважда картата с помощта на примката и след това, при използването на научения ПИН, я използва за теглене на пари от сметката на картодържателя. Има случаи, при които измамниците заменят поставените от банките указания на банкоматите с нови, съдържащи подменени телефонни номера - най-често на мобилни телефони. Когато картодържателят изпадне в гореописаната ситуация, той се обажда на указания номер, където отново му изискват ПИН-а като условие за проверка на ситуацията и решение на проблема с неговата “задържана” карта.
За да се справят с този проблем някои банки са осигурили различни алтернативни варианти за клиентите опарени от измама. Картодържателите на международни кредитни карти Visa и MasterCard на HVB Bank Biochim и Хеброс Банк, банки могат само с извършването на една транзакция в чужбина да активират специален застрахователен пакет от услуги „Помощ при пътуване в чужбина”. Особено важно е осигуряването на застрахователно покритие в случай на загуба, кражба или злоупотреба с кредитната карта. Добре е клиентите на този вид услуги да имат няколко карти с различно предназначение и да ги използват за различни неща, а не парите да седят на едно място. Друга важна стъпка за по-голяма сигурност е да се сменя ПИН кода по-често, тъй като престъпниците правят предварителни проучвания преди да ударят.
Някои банки като ПроКредит Банк вече издават карти с магнитна лента и чип едновременно. Чипът на картите осигурява максимална защита на данните и изключва възможностите за източване на средства, а магнитната лента позволява използването на картите и в устройства, които все още не са пригодени да четат чипове.
Когато клиентът установи загуба или кражба на картата, е добре да се съобщи в банката за нейното блокиране. Тъй като в доста магазини не се заглеждат много върху подписа и може да бъде фалшифициран. Не изискват навсякъде и лична карта на клиента и така под формата на покупки може да бъде източена картата доста лесно. Банките обикновенно качват на сайтовете си основните съвети, като това да не се казва ПИН-кодът. Да е записан на сигурно и недостъпно място пълният номер на картата, нейната валидност, картовата сметка и телефонните номера за връзка с банката и БОРИКА. Ако картата остане блокирана в банкомат, да не се звъни на други телефони, а само на тези на картовия център на банката или на националния оператор. Преди да се пъхне картата, да се провери процепът на банкомата - дали вътре са монтирани допълнителни устройства. Но въпреки това измамите са факт.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads