5|
10126
|01.12.2009
ИНТЕРВЮ
Райко Иванов: Доверието на хората към Борисов е дадено в аванс
Райко Иванов е роден през 1961 г. в град Перник, но от 14-годишен живее в София, където завършва езикова гимназия, после следва социология в УНСС. 9 години преподава икономика в стопанския факултет на СУ “Св. Климент Охридски”, работи и в агенция „Витоша рисърч”, а за кратко и в Комисията за регулиране на съобщенията. От 2009-та година е мениджър на агенция “Скан”.
Основните насоки, в които агенцията развива дейността си са провеждането на маркетингови, социални, икономически, политически, рекламни и медийни изследвания. “Скан” има амбицията да се превърне в една от водещите агенции в сектора като гарантира абсолютна обективност на провежданите изследвания.
Интервю на Преслава Преславова
- С какво се занимава младата агенция “Скан”, която се роди през 2009-та година?
- Агенция „Скан” наистина се роди през февруари месец 2009 година. Макар и млада агенцията вече има доста голям брой изследвания не само като количество, но и като качество. Защото резултатите, които агенция „Скан” представя са много близко до реалните факти, до реално случващите се събития. А и хората, които работят в нея са с дългогодишен опит в сферата на емпиричните социологически изследвания, на демоскопските и електорални изследвания. Не тръгваме от нулата. Специализирани сме главно в областта на електоралните изследвания. Бих искал да припомня, че прогнозните резултати, които направихме първо за изборите за европарламент, а после и за парламентарните избори, бяха много близки до реалните. Ние предсказахме избирателна активност по време на евроизборите 38,9%, а тя беше – 38,6%. Ние бяхме и една от малкото агенции, която успя да хване тази вълна на висока избирателна активност по време на парламентарните избори. Предсказахме 61% избирателна активност, а активността беше 61, 28%. Тези данни могат да се проверят, защото нашата агенция публикува предварително прогнозите си. Успоредно с електоралните изследвания, работим в областта на маркетинговите изследвания, на социалните и медийни изследвания. Направихме една серия от проучвания, целящи да определят нагласите на хората за избора на кмет в София на частичните избори. През септември бе предварителния сондаж, след това го повторихме непосредствено преди изборите. И тогава казахме, че г-жа Фандъкова ще спечели на първия тур, че няма да се стигне до балотаж, дадохме прогноза за 68% - официалните данни показаха 66%.
- Каква част от вашите изследвания се сбъдват като очаквания, като нагласи на българина? Ако трябва да бъдем по-конкретни – в избора на Йорданка Фандъкова получиха ли софиянци мечтания кмет?
- Определено резултатите от избора на кмет в София доказаха, че хората искаха за кмет Йорданка Фандъкова и си я получиха. Ние проучвахме и рейтинга на популярни публични личности и на хора, които са в политиката. Йорданка Фандъкова бе едно от тези лица като едно от новите лица на правителството и нейният рейтинг беше трети веднага след министър-председателя Бойко Борисов и след вътрешния министър Цветан Цветанов. Затова твърдя, че дори и като качества г-жа Фандъкова е доста възприемана от софиянци. Вярно е, че тук трябва да отчитаме и факта, че тя беше в една предизборна кампания – малко или много медиите, светлината на прожекторите водят до увеличаване на тази популярност, но на финала са важни резултатите.
- А какви са очакванията и нагласите на българина към новото правителство?
- Парламентарните избори доведоха новата власт с доста категорични резултати. Смея да твърдя, че 4 месеца след това тази вълна на обществено доверие не се е променила, няма тенденция към рязък спад, напротив тя се поддържа в едни устойчиви размери. Специално по отношение на правителството направихме една серия от изследвания. Първото беше във връзка с местните избори, тук в София и искахме да проверим доверието към правителството в София. Тогава се оказа, че към 65-70% от хората дават положителна оценка за първите действия на правителството. И това е нормално да е така, точно тук в София поради една електорална структура, в която преобладават дясноцентристики структури и десни избиратели. Последното ни изследване, реализирано между 11и 14 ноември имаше национален обхват и една от целите беше да покаже дали това доверие към правителството в София ще се окаже със същите величини, със същите размери и в страната. Оказа се, че доверието към правителството, измерено на национална основа е с 10% по-ниско и това е обяснимо с факта, че електоралната структура се различава – 13% е делът на лявоцентристки партии и организации в София, а в страната е 26%. Но въпреки това, тези 65% доверие към правителството след тези 100 дни, ключови за всяко едно правителство, създават комфортно спокойствие за работата на това правителство. И то има обяснение – хората приемат тези разкрития за злоупотребите, които станаха в началото. Хората жадуваха за тези разкрития, защото всички говореха, че има корупция в горните етажи на властта, но никой не правеше нищо. Това се първите стъпки на правителството, от тук нататък, обаче хората имат и доста сериозни очаквания – това доверие е дадено в аванс. Но ако тези очаквания не се сбъднат, нашите изследвания показват какво ще се случи. Много нисък е делът на изцяло положително настроените в тези изследвания – делът на напълно положителните оценки е едва 11%. Другите са по-скоро положителни, но в тях има и известна доза скептицизъм. Защото хората, освен декларации очакват и реални действия за облекчаване на живота им, за по-високи доходи, реални действия по отношение да организираната престъпност.
- Какъв е принципа на провеждане на тези изследвания, за да бъдат те обективни, да се разграничават от порочната практика за поръчкови изследвания на някои съществуващи агенции?
- В агенция „Скан” много стриктно се придържаме към методологията на емпиричните изследвания. Това се отнася както по отношение на методиката на регистрацията, така и по отношението на методиката на извадката. Основният изследователски метод, който прилагаме са стандартизираните телефонни интервюта. Разполагаме с база данни от БТК и правим прост, случаен подбор, а тази практиката е доказала, че достоверността на оценките, които се получават като резултат е гарантирана. По отношение на методиката на регистрацията имаме изградена база от опитни интервюъри, които по всеки един проект получават инструктаж, в който се залагат и се обясняват целите на всяко едно изследване и начините, по които трябва да се задава всеки един въпрос. Така че по всички канони на нашата наука се стремим да бъдем обективни.
- Колко инетрвюъри ползвате за едно изследване, за да стане то добро ?
- Има проекти са с по-голям обем на извадка, на които самият инструментариум е малко по-голям. И в такъв проект освен основния ни екип от 15 интервюъри използваме приблизително два пъти по толкова, защото самите те не могат да издържат на темпото на работа. Ние освен количествени изследвания, имаме възможност да правим и качествени изследвания, дълбочинни интервюта, фокус групи, защото разполагаме с доста опитни интервюъри в тази насока. Аз много ценя качествените изследвания и мисля, че те трябва да предхождат всеки един проект, който използва количествени методи, най-малкото защото хипотезата, която влиза в едно изследване и която след това се верифицира трябва да бъде защитена от един такъв качествен и сериозен анализ.
- С какво точно вашите изследвания са по-обективни от тези, които другите агенции у нас предлагат?
- Това, което мога да кажа за агенция „Скан” е, че още при самото й създаване със собственика й г-н Боршош обсъдихме единственото, най-значимо изискване, което аз поставих - да бъдем независими от политически партии, медии и т.н. И смея да твърдя, че досега нямам вмешателство в работата, тоест целия процес от самото формиране на хипотезата, от самото задаване на задачата до презентацията на крайните резултати се извършва тук – няма вмешателство по телефона, няма вмешателство по другите технологични канали и т.н. Целият процес е заключен тук и смея да твърдя, че както стриктно се придържаме към обективните критерии при формиране на извадката, така и изкарваме резултатите такива, каквито са. Правим изследвания, които са поръчани от сега управляващите, така и изследвания, които искат да покажат къде се намират в представите на хората и политици от БСП.
- За кого работи агенцията – коя е вашата таргет група?
- В момента работим за цялото общество По-нататък нашата цел е да работим в областта на маркетинга и медийните изследвания, така че таргет групите вече ще са далеч по-специфични в изследователско отношение.
- Името на агенцията ви идва от сканирам, виждам в детайли обекта на наблюдение? Прилагате ли успешно този метод?
- Да името на агенцията идва от сканирам, защото искахме да приложим този най-мощен и благодатен изследователски метод, за да разкрием всичко това, което влиза в главите на хората. Искахме да сканираме всичките тези мисли, всичките тези количествени връзки, които са в главите на хората и които са отражение на целия този наш процес, който става в обществото. Нашата сила е силата на аргументите, а не са аргументите на силата.
Интервю на Преслава Преславова
- С какво се занимава младата агенция “Скан”, която се роди през 2009-та година?
- Агенция „Скан” наистина се роди през февруари месец 2009 година. Макар и млада агенцията вече има доста голям брой изследвания не само като количество, но и като качество. Защото резултатите, които агенция „Скан” представя са много близко до реалните факти, до реално случващите се събития. А и хората, които работят в нея са с дългогодишен опит в сферата на емпиричните социологически изследвания, на демоскопските и електорални изследвания. Не тръгваме от нулата. Специализирани сме главно в областта на електоралните изследвания. Бих искал да припомня, че прогнозните резултати, които направихме първо за изборите за европарламент, а после и за парламентарните избори, бяха много близки до реалните. Ние предсказахме избирателна активност по време на евроизборите 38,9%, а тя беше – 38,6%. Ние бяхме и една от малкото агенции, която успя да хване тази вълна на висока избирателна активност по време на парламентарните избори. Предсказахме 61% избирателна активност, а активността беше 61, 28%. Тези данни могат да се проверят, защото нашата агенция публикува предварително прогнозите си. Успоредно с електоралните изследвания, работим в областта на маркетинговите изследвания, на социалните и медийни изследвания. Направихме една серия от проучвания, целящи да определят нагласите на хората за избора на кмет в София на частичните избори. През септември бе предварителния сондаж, след това го повторихме непосредствено преди изборите. И тогава казахме, че г-жа Фандъкова ще спечели на първия тур, че няма да се стигне до балотаж, дадохме прогноза за 68% - официалните данни показаха 66%.
- Каква част от вашите изследвания се сбъдват като очаквания, като нагласи на българина? Ако трябва да бъдем по-конкретни – в избора на Йорданка Фандъкова получиха ли софиянци мечтания кмет?
- Определено резултатите от избора на кмет в София доказаха, че хората искаха за кмет Йорданка Фандъкова и си я получиха. Ние проучвахме и рейтинга на популярни публични личности и на хора, които са в политиката. Йорданка Фандъкова бе едно от тези лица като едно от новите лица на правителството и нейният рейтинг беше трети веднага след министър-председателя Бойко Борисов и след вътрешния министър Цветан Цветанов. Затова твърдя, че дори и като качества г-жа Фандъкова е доста възприемана от софиянци. Вярно е, че тук трябва да отчитаме и факта, че тя беше в една предизборна кампания – малко или много медиите, светлината на прожекторите водят до увеличаване на тази популярност, но на финала са важни резултатите.
- А какви са очакванията и нагласите на българина към новото правителство?
- Парламентарните избори доведоха новата власт с доста категорични резултати. Смея да твърдя, че 4 месеца след това тази вълна на обществено доверие не се е променила, няма тенденция към рязък спад, напротив тя се поддържа в едни устойчиви размери. Специално по отношение на правителството направихме една серия от изследвания. Първото беше във връзка с местните избори, тук в София и искахме да проверим доверието към правителството в София. Тогава се оказа, че към 65-70% от хората дават положителна оценка за първите действия на правителството. И това е нормално да е така, точно тук в София поради една електорална структура, в която преобладават дясноцентристики структури и десни избиратели. Последното ни изследване, реализирано между 11и 14 ноември имаше национален обхват и една от целите беше да покаже дали това доверие към правителството в София ще се окаже със същите величини, със същите размери и в страната. Оказа се, че доверието към правителството, измерено на национална основа е с 10% по-ниско и това е обяснимо с факта, че електоралната структура се различава – 13% е делът на лявоцентристки партии и организации в София, а в страната е 26%. Но въпреки това, тези 65% доверие към правителството след тези 100 дни, ключови за всяко едно правителство, създават комфортно спокойствие за работата на това правителство. И то има обяснение – хората приемат тези разкрития за злоупотребите, които станаха в началото. Хората жадуваха за тези разкрития, защото всички говореха, че има корупция в горните етажи на властта, но никой не правеше нищо. Това се първите стъпки на правителството, от тук нататък, обаче хората имат и доста сериозни очаквания – това доверие е дадено в аванс. Но ако тези очаквания не се сбъднат, нашите изследвания показват какво ще се случи. Много нисък е делът на изцяло положително настроените в тези изследвания – делът на напълно положителните оценки е едва 11%. Другите са по-скоро положителни, но в тях има и известна доза скептицизъм. Защото хората, освен декларации очакват и реални действия за облекчаване на живота им, за по-високи доходи, реални действия по отношение да организираната престъпност.
- Какъв е принципа на провеждане на тези изследвания, за да бъдат те обективни, да се разграничават от порочната практика за поръчкови изследвания на някои съществуващи агенции?
- В агенция „Скан” много стриктно се придържаме към методологията на емпиричните изследвания. Това се отнася както по отношение на методиката на регистрацията, така и по отношението на методиката на извадката. Основният изследователски метод, който прилагаме са стандартизираните телефонни интервюта. Разполагаме с база данни от БТК и правим прост, случаен подбор, а тази практиката е доказала, че достоверността на оценките, които се получават като резултат е гарантирана. По отношение на методиката на регистрацията имаме изградена база от опитни интервюъри, които по всеки един проект получават инструктаж, в който се залагат и се обясняват целите на всяко едно изследване и начините, по които трябва да се задава всеки един въпрос. Така че по всички канони на нашата наука се стремим да бъдем обективни.
- Колко инетрвюъри ползвате за едно изследване, за да стане то добро ?
- Има проекти са с по-голям обем на извадка, на които самият инструментариум е малко по-голям. И в такъв проект освен основния ни екип от 15 интервюъри използваме приблизително два пъти по толкова, защото самите те не могат да издържат на темпото на работа. Ние освен количествени изследвания, имаме възможност да правим и качествени изследвания, дълбочинни интервюта, фокус групи, защото разполагаме с доста опитни интервюъри в тази насока. Аз много ценя качествените изследвания и мисля, че те трябва да предхождат всеки един проект, който използва количествени методи, най-малкото защото хипотезата, която влиза в едно изследване и която след това се верифицира трябва да бъде защитена от един такъв качествен и сериозен анализ.
- С какво точно вашите изследвания са по-обективни от тези, които другите агенции у нас предлагат?
- Това, което мога да кажа за агенция „Скан” е, че още при самото й създаване със собственика й г-н Боршош обсъдихме единственото, най-значимо изискване, което аз поставих - да бъдем независими от политически партии, медии и т.н. И смея да твърдя, че досега нямам вмешателство в работата, тоест целия процес от самото формиране на хипотезата, от самото задаване на задачата до презентацията на крайните резултати се извършва тук – няма вмешателство по телефона, няма вмешателство по другите технологични канали и т.н. Целият процес е заключен тук и смея да твърдя, че както стриктно се придържаме към обективните критерии при формиране на извадката, така и изкарваме резултатите такива, каквито са. Правим изследвания, които са поръчани от сега управляващите, така и изследвания, които искат да покажат къде се намират в представите на хората и политици от БСП.
- За кого работи агенцията – коя е вашата таргет група?
- В момента работим за цялото общество По-нататък нашата цел е да работим в областта на маркетинга и медийните изследвания, така че таргет групите вече ще са далеч по-специфични в изследователско отношение.
- Името на агенцията ви идва от сканирам, виждам в детайли обекта на наблюдение? Прилагате ли успешно този метод?
- Да името на агенцията идва от сканирам, защото искахме да приложим този най-мощен и благодатен изследователски метод, за да разкрием всичко това, което влиза в главите на хората. Искахме да сканираме всичките тези мисли, всичките тези количествени връзки, които са в главите на хората и които са отражение на целия този наш процес, който става в обществото. Нашата сила е силата на аргументите, а не са аргументите на силата.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads