Австрийският Die Presse: ЕС заключва парите за България
Кошмарна влакова злополука в България с осем загинали хвърли сянка през последните дни върху празнуването на 130-годишнината от освобождението от турско робство. Въпреки че причината за нещастието все още не е ясна, за наблюдателите катастрофата е индикатор за спешността, с която България се нуждае от модерна транспортна инфраструктура.
Още преди присъединяването си към ЕС България претендираше за средства от предприсъединителните фондове на ЕС ФАР, ИСПА и САПАРД, за да осъвремени железопътната си мрежа. Сега обаче директорът на генерална дирекция “Разширяване” в Брюксел Майкъл Лий заключи обещаните помощи за балканската държава. В писмо до българското финансово министерство той обяснява този акт с безпокойството си от липсата на достатъчно проекти по ФАР в България. “Има ясни доказателства за това, че целесъобразното усвояване на средствата от фонда не се гарантира. Затова реших да спра частично изплащането дотогава, докато не достигна до убеждението, че са взети всички необходими мерки за отстраняване на нередностите”, пише Лий в писмото си. Ако до 31 март 2008 г. не се вземат всички необходими мерки за корекция, той дори заплашва с пълно спиране на субсидиите.
В писмото си Лий изрежда и 25 примера за небрежно управление и недостатъчен контрол по отношение на европейските средства. На първо място е посочена липсващата готовност за сътрудничество от българска страна при изясняването на корупционни случаи в националната агенция по транспорта.
Die Presse напомня още, че в началото на февруари тогавашният й шеф Веселин Георгиев трябвало да освободи поста на изпълнителен директор, след като станало известно, че предприятие, управлявано от собствения му брат, е получило набиващо се на очи много поръчки от фонда.
Моля, подкрепете ни.