Баба Гуси учи децата на вероучение? ФрогНюз по следите на подозрения за педофилия в БПЦ
През януари 2024 година момче на 17 години от Нова Загора влязло в комуникация с духовник от Пернишко. Въпреки че момчето вече е пълнолетно, ще го наречем с измисленото име Борис. Духовникът ще е Иван, но това също не е истинското му име. Не го назоваваме поименно, защото винаги има място за покаяние, стига грешките да не се повтарят. А именно това е целта: да се изкорени възможността нередности да има в бъдеще.
Борис искал да се посвети в монашество, търсел контакт с различни духовници в социалните мрежи. Свързал се с различни хора, повечето му дали съвети, но го отпратили - първо да завърши средното си образование, след това да става монах, както, освен редно, е и необходимо според църковните закони. Иван, който служи в Пернишко обаче не постъпил така, напротив - обещал му да го подстриже за монах. Борис “само” трябвало да купи монашески дрехи - нещо, което също не се случва по църковен закон, дрехите се получават след пострижение. И тук вече идва зловещата част: Борис също така трябвало “само” да напусне училище. И да не казва на никого къде отива. Включително на родителите си.
Към онзи момент монахът Иван е брат в манастир, който условно ще наречем Лаврата, като едновременно с това изпълнява длъжността игумен на подопечен храм високо в планината. Там пребивава напълно сам, там се твърди, че поканил и момчето. Монахът увещавал непълнолетното дете да напусне училище и да иде при него - горе след боровите гори, се казва в сигнала, който постъпи в редакцията ни. Обещал монашество, без значение, че решението за такова би било колективно и в никакъв случай единодушно от страна на монаха.
В един момент детето започнало да се усъмнява в чистите намерения на духовника. Подозрителен му се сторил елементът с дрехите - Борис знаел, че това не е разход, който може да покрие сам, разпитал и дали не трябва самата БПЦ да осигури дрехите, вместо сам да ги купува. В някакъв момент детето пожелало да се откъсне, опитало се да прекрати комуникация. Появили се и опасенията, че става дума за педофилия. Борис споделил с родителите си, убедили го да блокира отеца в социалните мрежи, както и от платформите за размяна на съобщения, монахът обаче го търсел и по телефонен номер. След като духовникът така настоятелно го уверявал да напусне училище и да се усамоти с него в планината, детето било сигурно - мъжът е педофил, изплашило се много, било го страх. Намесило се и семейството му, намесила се и полицията - но не в защита на детето, а обратното - реагирали по сигнали на монаха за заплаха за убийство, отправена му от Борис.
В крайна сметка Борис и родителите му заминали в чужбина за няколко месеца. Момчето се върнало се в Нова Загора, след като навършило 18 години през април.
Борис се спасил. Но дали няма да има следващ?
Отиваме в Лаврата, тъй като монахът Иван към януари, когато се развиват събитията, е част от нейното братство. Търсим игумена дядо Лаврентий (името и тук е условно, измисляме си го), целта ни е да го питаме защо описаните събития се случват в неговия манастирски събор. При първата разходка до Лаврата, не го откриваме, казват ни, че е в Атон - нищо, поне ядем произведено от монасите сирене. От втория път обаче успяваме и се срещаме с него.
Лаврентий посочва, че въпросният йеромонах първо бил под надзора на Лаврата, а след това пожелал да се отдели сам на отделно място. Оказва се, че за случая с Борис се е разбрало, включително дядо Лаврентий свикал съда на монастрирското братство още на 18 февруари 2024 година, за да “разгледа и вземе отношение към поведението на йеромонах Иван” (по измисленото име). Била направена и видеовръзка с Борис (пак по измисленото име), който разказал какво се е случило. Съдът на монастрирското братство взел решение йеромонахът да бъде наказан църковно.
Лаврентий изпратил писмо до патриарха - тогава все още патриарх Неофит, за да информира за взетите решения. Показва ни и документа - датата на него е 20 февруари 2024 година.
След това писмо обаче самият Лаврентий остава изненадан - буквално ден преди това, с дата на документа 19 февруари, към него е подадено писмо, че Софийската света митрополия е уважила молбата на йеромонах Иван да бъде освободен от братството и като член на Лаврата. Така йеромонахът остава на отчет само към Софийската митрополия, а наказанието, наложено към него, отпада.
Дядо Лаврентий определя случилото се като недопустимо. “Какво ще прави само дете с възрастен мъж някъде си? И да го съветва да напусне училище - това традиционна ценност ли е?”, пита той.
Баба Гуси учи децата на вероучение?
Баба Гуси е нарицателно. Прозвището се завъртя в медиите преди години, когато видяхме разкрития за разврат на монасите в Троянския манастир. През 2013 година млад мъж разказа пред “Господари на ефира” как получил предложение за “гости в манастира”, за да “бъдат гаджета” с монах от манастира. По думите му, двамата прекарали известно време зад стените на светата обител, “влюбили се” един в друг, а след това започнали заплахите и обидите. Баба Гуси беше прякорът, с който наричали отец от манастира. Друг пък носел прозвището Палома.
И Борис, и Лаврентий, имат сериозни подозрения, че подбудите на йеромонах Иван са били казано меко - нетрадиционни.
“Възрастен човек да каже на дете просто да изчезне, без да казва на родителите си. Умът ми не побира как може нормално лице да говори такива неща. А какви може да са мотивите за това? Ако човек даде простор на въображението, може момчето да го послуша, да напусне дома и града си без да казва на никого, да изчезне. Никой няма да знае къде е”, казва Лаврентий. “Това е абсолютно ненормална ситуация”.
“Според мен става въпрос за манипулиране на момчето”, посочва той.
“А по думите на момчето става въпрос за педофилия”.
Други монаси ни разказват още, че патриарх Даниил отишъл да отслужи молитва във въпросния манастир - почти сякаш да подкрепи и въпросния йеромонах. Подозират и подкрепа към него по русофилска линия.
“Веднага писах доклад до митрополията, защото тази страст към общуване с млади момчета не е като да ти се прияде сладолед, защото е горещо, или да ти се припие студена бира лятото. Това е за цял живот и си иска духовно лечение. И духовното лечение не е да се покриват нещата, а да се стигне до покаяние, изповед. Писах и нямаше резултат. Няма никаква реакция на църковната власт”, разказва Лаврентий.
Питаме какво според него е решението за въпросния йеромонах:
“Човекът не трябва да бъде оставян сам. Понеже няма нещо незаконно извършено, няма последствия. Но и в момента той продължава да е сам в манастира. Ако някой ми каже, че човек с подобен профил би се спрял да търси и че не би взел друго дете, ще ме разсмее. Ние знаем за какво става дума. Това е страст. Това е страст, която поробва душата. Това е една от най-тежките страсти. Никой не може да ме убеди, че един 40-годишен монах вика едно 17-годишно момче да са сами в манастира с добри намерения”.
“Детето се е опитало да се свърже с патриарх Даниил. Не е имало резултат, явно те смятат, че няма проблем. Вие смятате ли, че няма проблем? Аз не смятам, че няма проблем. Аз не смятам, че човек, който се е опитал да направи такова нещо с едно дете, няма да се опита да го направи с друго впоследствие”, категоричен е Лаврентий.
Баба Гуси се бори с джендър идеология в училищата?
Българската православна църква се обяви против джендър идеологията в училище.
"Светият Синод на Българската православна църква - Българска патриаршия изразява своята признателност към народните представители за постигнатото съгласие по общозначими ценности за българското общество, каквито са възпитанието, образованието и закрилата на децата на България.
Удовлетворени сме от законовата забрана в системата на предучилищното и училищното образование на действия, свързани с извършване на пропаганда, популяризиране или подстрекаване по каквито и да е начини, пряко или косвено, на идеи и възгледи, свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне на пола по идентичност, различна от биологичната”, се посочва в позиция на Светия Синод от 8 август 2024 година, след като “джендър пропагандата” бе забранена в училище.
И тук идват въпросите, които зададохме на главата на БПЦ - патриарх Даниил:
Традиционна ценност ли е дете да не завърши средното си образование и практика ли е в БПЦ духовници да убеждават деца на напуснат училище и да живеят с тях в горски, необитавани райони?
Българската православна църква се обяви и “за” преподаване на вероучение в училище. На 11 юли 2024 година президентът Румен Радев и патриарх Даниил дори обсъдиха въвеждането на вероучение в училищата.
По този повод питахме:
Как би било възможно преподаването на вероучение в училище, ако учениците го напуснат?
И питахме още:
Има ли българският патриарх данни за нетрадиционни наклонности сред духовниците в БПЦ? Въпросът е с оглед на кадри, назад в годините кадри, които предполагат тъкмо това, както и с оглед съмненията около случая с тогава непълнолетния Борис.
Искаме да знаем и:
Как една майка и един баща могат да са спокойни, ако децата им изучават вероучение в училище, че Баба Гуси няма да ги покани на гости в отдалечена местност - с или без обещания за монашество?
Въпросите изпратихме към патриарха по електронна поща на 31 октомври 2024 година, на хартия - на 1 ноември. Търпеливо чакаме отговор, осъзнавайки че това ще отнеме време. Но настояваме такъв да дойде - не заради скандала, а заради въпросите, които се повдигат: склонява ли БПЦ деца да напуснат училище с неясни намерения от страна на духовници, това практика ли е, имат ли такива духовници място в БПЦ, такива духовници ли биха имали достъп до децата в училище, ако там се изучава вероучение и в това ли се изразяват традиционните ценности.
Илияна Маринкова
Моля, подкрепете ни.