2|
5647
|02.03.2011
НОВИНИ
Експерти: НС да реши проблемите с мобилните оператори
Проблемите между потребителите и мобилните оператори трябва да бъдат решени законодателно от парламента, настояват експерти.
В деловодството на Народното събрание вече е внесен законопроект за промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) от народния представител от Синята коалиция Михаил Михайлов.
От Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) също смятат да направят, чрез правителствен законопроект, свое предложение за промяна на закона, регулиращо отношенията между операторите и потребителите на мобилни услуги.
Михайлов предлага неустойката при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор да бъде между 5 и 8% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора. Депутатът иска изрично посочване на максималния размер на дължимите неустойки, които при предсрочно прекратяване на индивидуалния договор от крайния потребител не може да надхвърлят 8 на сто, а при промяна на тарифния план – 5% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора.
Депутатът от Синята коалиция предлага процедурата по прехвърляне на личния телефонен номер от един оператор към друг да е не по-дълга от един месец. Той предлага още операторът да предупреждава крайния потребител при наближаване на определения от него месечен лимит на електронните съобщителни услуги. Също така Михайлов смята, че при достигане на този лимит изходящите съобщения на потребителя трябва да се ограничават до заплащане на дължимите суми или до изрично отправено искане от потребителя за увеличаване на лимита.
Лидерът на СДС и съпредседател на Синята коалиция Мартин Димитров посочи, че по отношение на пазара на мобилни услуги хората са поставени в ситуацията на "крепостни селяни".
"Това не може да продължава, за съжаление Комисията за защита на конкуренцията стои като пасивен наблюдател на този процес, а трябва да прави много по-активни пазарни анализи", коментира той.
Предложение за законодателни промени, свързани с мобилните оператори, имат и от Комисията за регулиране на съобщенията. Те ще настояват мобилните оператори задължително да уведомяват клиентите си, когато достигнат до 90% от кредитния им месечен лимит. КРС ще поиска от Народното събрание също с промени в ЗЕС да се откажат операторите от практиката да сключват срочни договори с абонатите си. Според председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков условието за автоматично подновяване на договора не е европейска клауза, не е добра практика, и е антиконкурентна клауза, която фактически закрепостява абонатите към съответния оператор.Той обаче смята, че тя не може да отпадне от само себе си, защото операторите нямат интерес.
"Това може да стане само със законодателна промяна, тъй като КРС няма право да се бърка в индивидуалните договори", смята Божков.
Според председателя на Българската национална асоциация "Активни потребители" Богомил Николов потребителите трябва да имат възможност да "излизат" от срочните договори с мобилните оператори със справедлива компенсация, която да бъде определена в законодателството.
Председателят на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров посочва, че потребителските жалби срещу мобилните оператори са свързани основно с преносимостта на номерата, автоматичното подновяване на договорите, закъсняването на фактурите, неспазването на кредитния лимит, получаването на нежелани кратки съобщения и договарянията от разстояние.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads