Евелина Славкова: Въвеждането на тол системата няма алтернатива
77% от запитаните оценяват като справедливо изискването тежкотоварните автомобили и автобусите да плащат тол такса. Проучването е проведено в периода 30 ноември – 6 декември.
Дълго отлаганата във времето тол система за преминаване по републиканските пътища сега има възможност да стартира с най-модерната в момента технология, която не прави „тапи“ по пътищата, изтъкна пред „Хоризонт“ социологът Евелина Славкова от „Тренд“.
Относно заявените протести от страна на превозвачите и заиграването със страховете на хората за поскъпване на определени стоки заради тол таксите, Славкова изтъкна, че според анализ на Световната банка до 2 стотинки ще се увеличи цената на килограм на основни храни като ориз и брашно.
„Но трябва да имаме предвид, че един тир не превозва 1 кг ориз и 1 кг брашно, а превозва тонове“, посочи Евелина Славкова, която вижда в опита за създаване на напрежение по-скоро спекулации. По отношение на автобусните превози и цените на билетите за пътуване тя допълни, че вероятно ще има такова, но институциите и браншът трябва да се договорят за поносимо по-високи цени, „защото иначе всичко останало би било спекула“.
22% от българите са на мнение, че правителството е направило много големи отстъпки спрямо превозвачите, установява още изследването на „Тренд“. Първоначалният замисъл тол таксите да обхващат над 10 хиляди километра бе ревизиран от Министерството на регионалното развитие до 6 хиляди километра.
„Тук се обхваща наистина малка част от републиканската пътна мрежа и много пътища остават без тази тол система, тоест могат да минават без да заплащат тол такси. 22% от българите са на мнение, че трябва превозвачите да плащат за цялата републиканска пътна мрежа от 20 хиляди километра. 25% са на мнение, че този първоначален обхват трябва да се увеличава постепенно до пълното покритие на цялата републиканска пътна мрежа“, поясни Славкова.
72 на сто от българите знаят за въвеждането на тол системата от март догодина, установява още изследването на "Тренд".
Превозите безспорно ще се оскъпят, коментира пред „Хоризонт“ Валентин Неделчев, собственик на транспортна фирма. „Защото това, което ще се плаща тепърва, е повече от това, което плащахме до момента. Оскъпяването на превоза, ако говорим на километър ще е с около 10 до 15% на пропътуван километър“, прогнозира той.
Трябва да се отделят две групи превозвачи – превозващите стоки и товари на територията на страната и пътуващите транзитно, като първата група ще бъде по-засегната от новата разценка. От друга страна трафикът на транзитни автомобили с чужда регистрация досега е бил облагодетелстван, посочи още Неделчев.
Запитан ще има ли спекулативно увеличение на цените на превозваните стоки, Валентин Неделчев изрази мнение, че това не може да стане, защото конкуренцията е много голяма. „Това става където няма конкуренция, където има монополи. В бранша конкуренцията е изключително силна.“
Въвеждането на системата е без алтернатива, подчерта Валентин Неделчев. За планирания първоначален обхват на тол системата той смята, че не е голям. „Така или иначе трябва да се плаща по всички пътища. Друг е въпросът дали всички пътища, по които ще се плаща, си заслужават цената, която ще заплати превозвачът.“
Моля, подкрепете ни.