ISW: Новата гореща точка на фронта в Украйна е Днепър
На 16 декември вестник "Ню Йорк Таймс" публикува поредица от интервюта с украински военнослужещи, действащи на източния бряг и по поречието на река Днепър, в които командирът на украински полк заявява, че през последните месеци украинските безпилотни удари силно са потиснали руската далекобойна артилерия на източния бряг.
По-рано украински официални лица заявиха, че украинските сили са създали няколко плацдарма на източния бряг като част от операция, която има за цел да изтласка руските сили от артилерийския обсег на западния бряг на Херсонска област.
Съобщаваното потискане на руската артилерия с голям обсег може да позволи на украинските сили да действат по-свободно в близките тилови райони на западния бряг на Херсонска област, което може отчасти да обясни засилените руски удари с авиобомби срещу украински цели на западния бряг.
Значително по-разпространените 152-милиметрови далекобойни артилерийски системи, с които руските сили широко оперират в Украйна, имат приблизителен обсег от 25 км, въпреки че е малко вероятно руските сили да разположат тези системи в непосредствените фронтови райони поради заплахата от украински контрабатареен огън.
Изтеглянето на далекобойната артилерия на повече от 25 км от западния бряг и потискането на руската далекобойна артилерия ще премахне постоянните заплахи за населените места на западния бряг и ще позволи на многобройните украинци, избягали от руската окупация на западния бряг на Херсонска област, да се завърнат по-безопасно.
Намаляването на руския артилерийски обстрел на западния бряг също така ще позволи на украинските сили да действат по-свободно по наземните комуникационни линии (GLOCs), да разположат по-важни системи за противодействие и противовъздушна отбрана в близост до река Днепър и да започнат по-сигурно операции отвъд река Днепър.
Предмостието има за цел да осигури сигурност на преминаващите сили, за да продължат операциите, а изтеглянето на руската артилерия по-далеч от река Днепър ще създаде по-сигурна позиция, от която да се провеждат бъдещи операции, ако украинското командване реши.
Украинският командир също така съобщи, че украинските операции на източния бряг на река Днепър в момента имат за цел да привлекат руските сили в района и да им нанесат тежки загуби.
Украинският командир добави, че усилията за привличане на руските сили в района са били успешни, тъй като руското командване е прехвърлило неуточнени елементи на руския въздушен десант (ВДВ) от западната Запорожка област към източния бряг на Херсонска област.
Руски официални лица признаха, че елементи на 7-а дивизия ВДВ действат в Херсонска област, и е възможно ограничени елементи на 7-а дивизия ВДВ, действащи край Роботин в западната част на Запорожка област (247-и полк ВДВ, 108-и полк ВДВ и 56-и полк ВДВ), да са се прехвърлили за отбрана на източния бряг, въпреки че ISW наблюдава елементи от тези части, които все още са ангажирани със защитата и контраатаките в западната част на Запорожка област.
Украински военни представители по-рано съобщиха, че при украинските операции на източния бряг между 17 октомври и 17 ноември са убити 1126 руски военнослужещи и са ранени 2217 души, което предполага, че украинските сили може би нанасят значителни загуби на руските сили в района.
Руският президент Владимир Путин обаче по подобен начин описа руските отбранителни операции на източния бряг като умишлен опит за привличане и изтощаване на украинските сили и в момента ISW не може да прецени дали в този сектор на фронта има асиметричен градиент на изтощаване.
Разрушаването на отбраняващите се руски сили на източния бряг на Херсонска област може да е непосредствена оперативна цел, но такава, която може да улесни по-широко заявената оперативна цел за изтласкване на руските сили от артилерийския обсег на западния бряг на Херсонска област.
"Ню Йорк Таймс" публикува и интервюта с украински войници, сражавали се на източния бряг, които описват трудните условия при преминаването на река Днепър и при установяването на позиции на източния бряг.
Тези трудности могат да се очакват при операция за икономия на сили с ограничени позиции на брега на реката и могат да продължат, докато украинските операции създадат условия за по-сигурен украински плацдарм, ако украинското командване реши да се опита да създаде такъв.
Изразената украинска цел за изтласкване на руската артилерия от река Днепър би решила частично някои от трудните условия, описани от украинския персонал, ако бъде напълно постигната.
На 16 декември поддръжниците на руския президент Владимир Путин официално го номинираха като независим кандидат за президентските избори през 2024 г., което допълнително затвърди образа на Путин като фигура, стояща над руската политическа система.
Руската "инициативна група от избиратели", съставена от над 500 политици, актьори, спортисти, милиблогъри, окупационни служители и дори командир на батальон на Донецката народна република (ДНР), единодушно подкрепи решението на Путин да се кандидатира като самостоятелен кандидат по време на изборите.
Секретарят на Генералния съвет на партия "Единна Русия" Андрей Турчак заяви, че Путин ще може да създаде предизборния си щаб, след като изпълни всички процедури за самономиниране - като регистриране на инициативна група и събиране на 300 000 подписи.
Руският министър-председател Михаил Мишустин също така заяви, че цялото руско правителство е "екипът на Путин" и че решението на Путин да се кандидатира на президентските избори отговаря на исканията на избирателите.
Преди това през 2018 г. Путин се кандидатира като независим кандидат, а нерезидентната сътрудничка на ISW в Русия Наталия Бугайова тогава оцени, че Путин създава условия, при които повечето руснаци вярват, че другите руснаци го подкрепят - резултат, който самономинирането вероятно има за цел да симулира.
През 2018 г. Бугайова също така оцени, че Путин се интересува от възприеманата легитимност на президентските избори, въпреки че повечето руснаци признават провалите в политиката на режима и ограниченията, които той налага на гражданските им свободи. Прокламираната подкрепа за Путин от страна на партията "Единна Русия", други фракции и правителството създава илюзията, че Путин стои над руската политическа борба и го утвърждава като уникална фигура, обединяваща цяла Русия.
На 15 декември Путин се срещна и с лидерите на фракциите, председателя на Държавната дума на Русия Вячеслав Володин и първия заместник-началник на администрацията на президента на Русия Сергей Кириенко, за да се представи по същия начин като стоящ над руската политика.
Путин каза на лидерите на фракциите, че президентските избори трябва да се проведат на конкурентна основа, и ги призова да формират позициите си с дълбоко разбиране на руските национални интереси и отговорността им пред руската общественост.
Изглежда, че Путин се позиционира като съдия, който може да говори с руските фракции и да ги направлява отгоре, дори когато номинално се "кандидатира" за пост, който със сигурност ще спечели. Путин вероятно се стреми да се представи като човек, който стои над руската политика, за да се дистанцира от противоречията на някои от тези фракции и да се представи като единствен кандидат - роля, която вероятно става все по-важна за Путин, тъй като фалшивият облик на конкурентните избори в Русия става все по-тънък.
Първият заместник-постоянен представител на Русия в ООН Дмитрий Полянски определи по-ясно неотдавнашните изявления на високопоставени руски служители, които съвпадат с отдавнашната оценка на ISW, че Русия не желае да преговаря добросъвестно с Украйна.
На 16 декември Полянски заяви, че Украйна е пропуснала шанса си да договори "благоприятно" споразумение и че всяка възможна "сделка" между Русия и Украйна би трябвало да доведе до украинска "капитулация".
Изявлението на Полянски по-ясно експлицира изявлението на руския външен министър Сергей Лавров от 15 декември, в което се казва същото на малко по-кодиран език.
На 14 декември руският президент Владимир Путин заяви, че максималистичните цели на Русия в Украйна - които са равносилни на пълна капитулация на Украйна и Запада - не са променени.
В отговор на въпрос на френски кореспондент по време на форума "Пряка линия" на Путин на 14 декември относно евентуалните планове на Путин да разговаря с френския президент Еманюел Макрон, Путин заяви, че преди време той и Макрон са имали добри работни отношения, но Макрон е прекратил тези отношения.
На 15 декември Макрон заяви, че ще разговаря с Путин, ако той има "сериозни предложения" за установяване на мир в Украйна.
През нощта на 15 срещу 16 декември руските сили нанесоха още една серия от удари с дронове Шахед-136/131 в Украйна. Украински военни съобщиха, че руските сили са изстреляли 31 "Шахед" от Брянска област, Приморско-Ахтарска област (Краснодарски край) и Курска област, а украинските сили са свалили 30 "Шахед" над Днепропетровска, Киевска, Виницка, Черниговска, Полтавска, Черкаска, Херсонска, Запорожка, Николаевска и Хмелницка област.
Южното военно командване на Украйна съобщи, че 12 "Шахед"-и са били насочени към Южна Украйна.
Говорителят на украинските военновъздушни сили полковник Юрий Ихнат заяви, че руските сили могат да изстрелват безпилотни летателни апарати "Шахед" от превозно средство и че пусковите установки на "Шахед" са мобилни.
Ихнат добави, че руските сили се опитват да променят маршрутите на Shahed, като ги преместват на пет до десет километра вляво или вдясно, за да заобиколят украинската противовъздушна отбрана, и повтори, че украинските мобилни огневи групи активно унищожават руските дронове. Ихнат също така отбеляза, че руските сили са започнали да изстрелват "Шахед" от района на Балаклава (южно от Севастопол) в окупирания Крим - с което Балаклава става петият руски район за изстрелване на Шахед.
На 15 декември в. "Файненшъл таймс" (FT) съобщи, че Г-7 може да обмисли използването на замразени руски активи за финансиране на Украйна.
FT съобщи, че по време на заседанията на комитетите на Г-7 американски служители са разпространили документ за обсъждане относно това как членовете на Г-7 и други държави биха могли да конфискуват руски суверенни активи по начин, "съвместим с международното право", като "контрамярка, която да накара Русия да прекрати агресията си" в Украйна.
FT съобщи, че Г7 може да използва част от замразените руски активи на стойност 300 млрд. долара за финансиране на пакети за помощ на Украйна и че официален представител на САЩ е заявил, че лидерите на Г7 може да обсъдят предложението на срещата си през февруари 2024 г.
Руските участници продължават да провеждат информационни операции, насочени към дискредитиране и разделяне на военното и политическото ръководство на Украйна, по-специално на украинския президент Володимир Зеленски и на главнокомандващия генерал Валерий Залужний. Украинският министър на отбраната Рустем Умеров заяви на 16 декември, че Русия работи за дискредитиране на Украйна в информационното пространство, като създава изкуствен конфликт в украинското ръководство и фалшива илюзия, че Украйна не се ползва с подкрепата на западните си партньори.
Лабораторията за дигитални криминалистични изследвания (DFRLab) на Атлантическия съвет и проектът Verify на Би Би Си публикуваха на 16 декември съвместен доклад, в който се описва руска информационна операция, при която срещу бившия украински министър на отбраната Олексий Резников са отправени обвинения в корупция преди оставката му през септември 2023 г.
DFRLab и Verify стигнаха до заключението, че руски участници са създали хиляди фалшиви акаунти, целящи да очернят Резников, и свързаха усилията с предишна руска информационна кампания за дискредитиране на Залужний в началото на 2023 г.
ISW постоянно наблюдава, че руски участници, включително директорът на руската Служба за външно разузнаване (СВР) Сергей Наришкин и говорителят на руското външно министерство Мария Захарова, неоснователно твърдят, че високопоставени западни служители възнамеряват да "заменят" Зеленски и че има неуточнен конфликт между Зеленски и Залужний.
Руските източници все по-често популяризират съобщения за вътрешноукраинско политическо напрежение.
Инструктор от руското щурмово подразделение "Буря-З" намекна, че руският президент Владимир Путин е излъгал за нерегламентирания статут на частните военни компании (ЧВК) по време на форума "Пряка линия" на 14 декември, като се има предвид значителният административен контрол на държавата върху ЧВК и други нередовни формирования.
Инструкторът цитира твърдението на Путин, че държавата не може да отчете елементите на нелегалните ЧВК, които се сражават в Украйна, тъй като тези войски подписват договори директно с ЧВК, което усложнява възможността на Русия да предоставя статут на ветерани и да осигурява държавни помощи. Инструкторът реагира, като заяви, че през април 2023 г. руската Държавна дума вече е приела законопроект, който позволява на държавата да признае всички лица, които са се сражавали в Украйна, за ветерани, което вероятно означава, че държавата вече е длъжна да предостави статут на ветерани на всички бойци - дори ако ЧВК са технически незаконни.
Изявлението на инструктора вероятно е и в отговор на заключителната забележка на Путин, че може да се наложи Русия да коригира закона, за да отчете персонала на ЧВК.
Инструкторът отбеляза, че макар ЧВК, доброволческите формирования и другите нередовни сили да изглеждат като "цяла разпръсната маса от някакви мътни и неразбираеми структури", руското Министерство на отбраната (МО) и други руски институции отчитат тези военнослужещи, когато те подписват договори или попълват определени въпросници, преди да бъдат включени в нередовните части.
Инструкторът отбеляза, че Русия разполага с документи за повечето военнослужещи, които влизат в доброволчески формирования по силата на доброволен договор, и че руските служители са подобрили документацията, след като са започнали кампанията за официализиране през 2023 г.
Инструкторът оспорва и твърдението на Путин, че повечето бойци на ЧВК получават парични възнаграждения за службата си, и отбелязва, че държавните структури определят паричните надбавки за нередовните сили.
Инструкторът отбеляза, че основните проблеми се състоят в това, че Кремъл не е възложил на служителите на МО да гарантират, че нередовните сили получават обещаните им обезщетения, и че руската военна наборна система изпитва затруднения при отчитането на руските редовни сили, без да включва нередовните сили.
Инструкторът също така отбеляза, че през 2023 г. Русия е започнала да попълва доброволческите формирования - които действат като нередовни сили наред с руските въоръжени сили - с военнослужещи на договор (контрагенти), мобилизиран персонал и осъдени лица.
Това наблюдение предполага още, че Русия има значителен административен контрол върху нередовните сили, като се има предвид, че мобилизираният персонал и контрабандистите са част от руските въоръжени сили и не могат да служат в доброволчески формирования без директива на руското МО.
Кремъл трябва да помилва осъдените, за да могат те да служат в доброволчески формирования. Наблюденията на инструктора не само обезсилват усилията на Путин да се дистанцира от решението си за разширяване на нередовните сили в подкрепа на войната му в Украйна, но и допълнително потвърждават предишни медийни разследвания за контрола на Кремъл върху нередовните сили.
ISW редовно оценява, че мащабната криптомобилизационна кампания на Путин, която цели да избегне обявяването на пълномащабна мобилизация, ангажира Русия с дългосрочна финансова отговорност - отговорност, която Путин се опитва да омаловажи.
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.