”Мета” пуска платена абонаментна услуга
Това нововъведение, представено снощи от шефа на калифорнийската група Марк Зукърбърг, идва след почти 20 години защита на икономически модел, основаващ се на безплатни услуги и реклама.
Абонатите на "Мета верифайд" (Meta Verified) ще могат да потвърждават своя акаунт във "Фейсбук" и "Мета", предоставяйки официален документ за самоличност и след това да показват "син бадж" сигнализиращ, че са тези, за които се представят.
Акаунтът им ще бъде добре защитен срещу риск от кражба на самоличност благодарение на проактивно наблюдение. В случай на проблем абонатите ще могат да се обърнат директно към служителите в отдела за обслужване на клиенти.
Техните съобщения, снимки и видео материали освен това ще са по-добре позиционирани от другите, появявайки се най-горе в резултатите от търсене, при коментарите и препоръките.
"Мета" обеща също и нови творчески функционалности.
Абонаментната услуга ще пусната най-напред в Австралия и Нова Зеландия тази седмица, а след това ще се предлага и в други страни начело със САЩ. Тя ще струва 11,99 долара (11,22 евро) на месец за потребителите, които се абонират в интернет, и 14,99 долара за тези, използващи мобилни приложения (за да се компенсират комисионната, начислена от "Епъл" (Apple) и "Гугъл" (Google) върху разходите за смартфони и таблети).
Абонаментът не е задължителен и платформите ще останат безплатни.
Потребителите, които се интересуват от новата услуга, трябва да са навършили 18 години, а компаниите няма да имат достъп до този абонамент, макар "Мета" да не изключва възможността да ги включи в бъдеще.
Новата оферта е насочена преди всичко към създателите на съдържание.
"Мета" обясни пред АФП, че е създала "Мета верифайд" въз основа на получени заявки от обещаващи създатели на съдържание.
Според експертката Каролина Миланези на формулата й липсва последователност с функционалности, които отговарят на нуждите на различен тип потребители: удостоверяване за официални организации и личности, промоции за инфлуенсъри и безопасност, която "трябва да се прилага за всички".
Това е "странна комбинация", според анализатора на "Криейтив стратеджис" (Creative Strategies). "Не съм сигурна, че има достатъчно за всяка група хора, за да се оправдаят разходите", коментира тя. Стратегията на "Мета" се вписва в контекст, в който "традиционните" социални мрежи регистрират увеличение на потребителите си, а приходите им намаляват.
През 2022 година калифорнийската група е отчела спад на постъпленията си за първи път от първичното си публично предлагане през 2012 година.
На фона на инфлацията, която "изяжда" бюджетите на рекламодателите, вниманието на потребителите е раздвоено между многобройни приложения и те не могат да съберат толкова лични данни, колкото преди намесата на властите (най-вече европейските) и на "Епъл" (Apple), за да защитят по-добре онлайн поверителността на данните.
Битката между платформите се е преместила и сред създателите на съдържание , "които сътворяват съдържание, привличащо вниманието на публиката", обяснява Каролина Миланези.
Но това не е достатъчно. "Снапчат" (Snapchat), "Редит" (Reddit), "Дискорд" (Discord) например предлагат да платите няколко долара месечно, за да имате достъп до допълнителни инструменти. "Туитър" (Twitter), купен от Илон Мъск през есента, стартира своя абонамент "Блу" (Blue) с големи противоречия за 7 долара месечно в мрежата или 11 долара за "айФон" (iPhone).
"Блу" позволява на потребителите да имат известната синя отметка, гаранция за автентичност, за да рекламират по-добре съобщенията си, да гледат два пъти по-малко реклами и да разполагат с по-голяма редакционна свобода (по-дълги туитове).
"По мое мнение "Мета" със сигурност искат да диверсифицират източниците си на приходи. "Туитър" стартира тази услуга и другите си казаха и "ние ще опитаме.
Аргументът да се привлекат създатели на съдържание е по-скоро маркетингов ход, отколкото истинско създаване на стойност", коментира Каролина Миланези.
Моля, подкрепете ни.