20|
7205
|20.06.2011
НОВИНИ
Нова ТВ на война срещу БиТиВи
Нова ТВ обяви война на БиТиВи, обвинявайки я в нелоялна конкуренция. Това съобщиха от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е била сезирана от Нова Броудкастинг Груп за нелоялна търговска политика на БиТиВи Медия Груп.
В сигналът, подаден от Нова ТВ се посочва, че в свои предишни решения са установили господстващо положение на пазара от страна на БиТиВи.
Според представените доказателства чрез действията си медията е нарушила конкурентното право с цел привличане на клиенти, което от своя страна води до нанасяне на щети на конкурентните търговски телевизии. Поводът за жалбата са конкретни казуси, резултат от усилията на бТВ да осигури своя пазарен успех чрез действия, водещи до монополизиране на пазара.
През последните години глобалната икономическа криза се отрази негативно както на бизнеса, така и на крайния потребител, посочват от КЗК.
Телевизионните компании се изправиха пред предизвикателството да развиват дейността си, въпреки силно редуцираните бюджети за реклама, представляващи техен основен доход, обясняват от КЗК.
Кризата провокира компаниите да търсят различни, иновативни начини за справяне с нелеката икономическа ситуация. Част от тях обаче заложиха на агресивни подходи за привличане на клиенти, въпреки вече поставените граници от съвременното общество.
Именно в условията на икономическа криза, в края на 2010 г. БиТиВи анонсира няколко агресивни кампании с цел привличане на клиенти, посочват от комисията. От КЗК изброяват и конкретните нарушения на медията.
Телевизията е предложила необосновано големи отстъпки за своите клиенти рекламодатели, с което застраши конкуренцията на пазара. Пример за нелоялна търговска практика е ексклузивната промоция е „Зима 2011". Тя представлява съвкупност от по-благоприятни търговски условия, валидни за кратък период от време (януари - март 2011 г).
Рекламодателите, възползвали се от условията на предложението, са получили определен брой бонусни излъчвания във всички канали от групата на БиТиВи Медия Груп - от 100 % през месец март до 160 % през месец януари - върху броя на заявените и платени рекламни спотове. Клиентът е могъл да се възползва от промоционалните условия единствено ако гарантира, че в периода на промоцията няма да рекламира в други телевизионни медии. При неизпълнение на това условие, клиентът заплаща неустойка.
За сравнително кратък период от време БиТиВи предлага продажба на рекламно време при необосновано ниски цени, като целта на тази продажба е да се изтласкат конкурентите на пазара и/или да се обезкуражат нови конкуренти да навлязат на пазара на телевизионна реклама. Хищническото ценообразуване е една от най-често срещаните ценови злоупотреби на предприятие с господстващо положение. Крайната цел е реализиране на по-големи печалби чрез рязко завишаване на цените при условие, че последните не биха могли да се повишат, ако преди това не е извършено хищническото им намаляване.
Налице е типична форма на „клауза за лоялност" - друг вид ценово изключваща злоупотреба на предприятие с господстващо положение, обясняват от комисията.
На следващо място, БиТиВи предлага отстъпката предварително и в случай че рекламодателят не реализира гарантирания обем, той дължи неустойка. Подобно поведение също се третира като нарушение на конкурентното право.
От КЗК посочват в заключение, че подобни методи не са новост за пазара и именно тях конкурентното право забранява.
Използването на нелоялни търговски практики ще доведе до монополизиране на пазара, оставяйки рекламодателите без избор. Продуцентите ще имат една платформа за изява, а зрителите ще бъдат лишени от правото да избират съдържанието, което им харесва, и ще се налага да избират между монополиста, обществената БНТ и платените канали, обясняват от комисията.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads