Омбудсманът Ковачева призова за преразглеждане на ревизирания проект на Закона за ВиК
В становището си Ковачева обръща внимание на основните проблеми, които се очертават и в „ревизирания“ проект с настояване за неговото преразглеждане. Причината е, че не са защитени и гарантирани в достатъчна степен правата и интересите на битовите клиенти на ВиК услуги, според омбудсмана.
На всички обществени обсъждания в Комисията за електронно и водно регулиране (КЕВР) на цените на ВиК услуги омбудсманът е настоявал за ежегодно обвързване на цената на водата за питейно-битови нужди с изпълнение на показателите за качество. Проектът предвижда създаване на нова Комисия, която да регулира единствено цените, правилата за тяхното образуване, които отразяват само структурата на разходите, посочва в становището си омбудсманът.
Контролът върху изпълнение на показателите за качество – сведени от 15 до три, е предвиден да се осъществява от Асоциациите по ВиК. „Това буди недоумение, тъй като не е предвидено обвързване на изпълнението на показателите за качество с цените на ВиК услугите“, пише омбудсманът.
Ковачева пита по какъв начин Комисията ще защитава интересите на потребителите.
Тя подчертава, че съгласно Стратегията за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията в Република България 2014 – 2023 г., заложената цел „качество срещу пари“ ще се счита за осъществена, когато българските ВиК дружества постигнат показатели за ефективност и качество на услугите, съизмерими с добрите европейски практики, и това доведе до обществено удовлетворение от услугите и цените.
Моля, подкрепете ни.