Секс, наркотици и… еко политика: Могат ли музикалните фестивали да спрат замърсяването?
От английския Glastonbury през белгийския Tomorrowland до испанския Primavera Sound - фестивалите очертаха мерките, които предприемат, за да се борят с изменението на климата и да станат по-устойчиви. Но дали реалността отговаря на реториката често остава не съвсем ясно. Причината - стотици хиляди хора летят из целия континент, за да се насладят на дни на консумация.
Докато Тимерманс се обади дистанционно в края на юли на конференцията за устойчивост Love Tomorrow на Tomorrowland - съпътстващо събитие на фестивала, огромният въглероден отпечатък от транспорта остава най-големият климатичен проблем на музикалните фестивали.
Много фестивали наблягат на намаляването на отпадъците, но ако погледнете цялостната картина на въглеродните емисии, тя е доминирана от пътуването. Пътуването на публиката през фестивала отделя 11 пъти повече замърсяване на климата, отколкото отпадъците“, каза Кимбърли Николас, професор и учен по устойчивост в шведския университет в Лунд пред "Politico".
Тимерманс с патос отбеляза, че хората на фестивала са "нетърпеливи да допринесат за борбата с климата, готови да се активизират и са отворени към това, което предстои". "Това е точното отношение, от което се нуждаем, за да се справим с кризата с климата", отбеляза още Тимерманс, без дори да спомене проблема с транпортния отпечатък на хиляди хора.
Tomorrowland, който се проведе през юли в малко фламандско градче близо до Антверпен, тази година привлече 600 000 фенове на електронната музика от цял свят за три уикенда на веселие. По време на събитието организаторите популяризираха екологични инициативи като "забавен и лесен“ клуб за рециклиране и партньорство с компания, която се бори с пластмасовите отпадъци и запазване на водните източници. Появиха се обаче множество критики, след като фестивалът се похвали с "парти полети" в сътрудничество с Brussels Airlines, за да може меломаните да достигнат до мястото.
Освен проблемите с масовия транспорт, много от музикалните фестивали в Европа остават силно зависими от дизеловите генератори, за да поддържат работата на своите барове, заведения за хранене, сцени и къмпинги.
Най-важното - трудно е да се намерят данни за еко политиките, така че се оказва почти невъзможно фестивалите да дават отчет.
И тъй като популярността на фестивалите продължава да нараства – Tomorrowland привлече най-голямата си публика през 2022 г. – ще бъде трудно да се компенсират отрицателните ефекти от масовия транспорт.
В доклад за фестивалната индустрия в Обединеното кралство от мрежата за действие по климата Vision 2025, публикуван през 2020 г., се казва, че „въпреки по-голямата ангажираност и действия около устойчивите практики, въздействието върху околната среда на фестивалната индустрия като цяло се е увеличило от 2015 г. насам.
Организаторите на фестивали обаче настояват, че техните събития не са загубена климатична кауза.
превод и редакция: Джесика Вълчева
Моля, подкрепете ни.