Реклама / Ads
2| 4965 |24.03.2009 НОВИНИ

"Тракия" увисна в търсене на невъзможен консенсус

.
Правителството ще решава дали проектът за аутобана да кандидатства за финансиране от европейските фондове. Решението може да прескочи транспортния министър Петър Мутафчиев заради личната подкрепа на премиера в контекста на антикризисните мерки
 

 

На заем от bulgaria-news.bg
Елена Маркова

Въпросът дали проектът за довършване на магистрала „Тракия” да се предложи за финансиране от Оперативна програма „Транспорт” ще бъде обсъден от правителството в четвъртък. Целта е да се намери национален консенсус за начина на строителство на аутобана между София и Бургас. Това съобщи вицепремиерът по управление на еврофондовете Меглена Плугчиева на конференция за развитието на инфраструктурата, организирана от вестник „Строителство градът”. Въпреки категоричната позиция на транспортното министерство, че проектите в Оперативна програма „Транспорт” вече са определени и съгласувани с Брюксел, ръководството на Национална агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ), която е на прякото подчинение на премиера Сергей Станишев, настоява в намерението си да включи проекта в програмния период  до 2013 година на мястото на части от и без това закъснялата магистрала „Струма”.
Вероятно решението ще мине през главата на транспортния министър Петър Мутафчиев заради личната подкрепа от страна на премиера и в контекста на шумно развяваните антикризисни мерки за стимулиране на икономиката чрез засилени инвестиции в инфраструктура.

 Преди да получи „да” от Брюксел

обаче, проектът трябва да бъде оформен по европейските правила. А това ще отнеме поне около година.  От НАПИ обаче обявиха преди седмица, че са готови да стартират строителството с държавни средства (до момента са отпуснати 300 млн. лева), които след евентуалното одобрение ЕК да ни възстанови.
„Онези проекти, които няма да получат финансиране сега, може да се обновят и да кандидатстват в следващия програмен период. Няма да имате извинение, ако при влизането в него през 2013 г. страната ви няма достатъчно готови и преминали през всички процедури проекти”, коментира шефът на отдела за България в дирекция „Регионална политика” в ЕК Карстен Расмусен. Той посочи, че магистрала „Струма” е сред приоритетните проекти, но също така уточни, че транспортното министерство и правителството трябва да набележат и допълнителни обекти, за да може страната да се възползва в пълна степен от възможностите на европейските фондове.
Изпълнителният директор на НАПИ Янко Янков за пореден път спомена „Тракия” сред най-важните задачи на агенцията и заяви, че след тежката работа по „санирането” пътното ведомство очаква с нетърпение оценката на Европейската комисия.
НАПИ е бенефициент на 990 млн. евро по оперативна програма „Транспорт” и още 501 млн. евро по „Регионално развитие”, но въпреки заявките засега няма нито един стартирал проект с европейски средства. По този повод председателят на Камарата на строителите в България Симеон Пешов се обърна към Карстен Расмусен с молбата ЕК да спре с проверките и най-сетне да остави служителите в пътната агенция да си свършат работата.  „Гарантирам ви, че в пътната агенция вече има нов контрол, работи  се прозрачно и няма корупция. От година и половина на строителите не е поискан нито един лев комисиона”, заяви Пешов. И добави, че България се нуждае от помощ сега, а не след изборите.  „Тракия” може да започне утре, освободете фондовете за „Тракия”, „Струма” и ВиК сектора, за да помогнете на икономиката на България и нейния народ”,  призова Пешов.
Заради финансовата криза в момента

trakia_magistrala_1.jpg

над 70% от пътностроителните компании са без работа

Ако търговете за големите проекти, които бяха планирани още за миналата година приключат до началото на юни, строителният сектор ще завърши годината на нивата на обемите от 2008-ма. Ако планираните проекти не тръгнат и сега, през август  - октомври строителството ще ев колапс и ще дръпне икономиката с 2-3% назад”, аргументира се Пешов.
От своя страна Карстен Расмусен обясни, че България стъпи накриво в началото и бързо влоши имиджа си и сега трябва да работи усилено. „Аз се отнасям прекалено любезно с България и не можем да оставим НАПИ без надзор. Такива са правилата и те важат за целия Европейски съюз.  Не ме карайте да правя нещо, което не мога. В интерес на българските фирми е да се разделите със старомодния начин, който не беше прозрачен и не побеждаваха най-добрите тръжни цени”, каза зам.-началникът на отдела за България в Генерална дирекция „Регионална политика” в ЕК.
Независимо от кризата, трябва да работим прозрачно, защото ЕК е безпристрастна и обективна, отговори и Меглена Плугчиева.

Водните проекти тръгват

Министерствата на околната среда и водите и на регионалното развитие и благоустройството са се разбрали за промени в законите за водите и концесиите, с които да се отпуши финансирането за водния сектор. В момента по препоръка на ЕК са спрени около 200 договора за ВиК на стойност 1,6 млрд. евро по Оперативна програма „Околна среда”. Новият закон за ВиК, който регламентираше кои ВиК дружества ще са собственост на общините и кои държавни и как ще се управляват, няма да види бял свят и този път. До две седмици парламентът трябва да гласува промените в сегашния закон за водите и този за концесиите. В тях ще се запише, че проектите във водния сектор ще се одобряват от асоциации с представители на общините, областните управители и държавата. Сдруженията ще са юридически лица, ще подписват договорите с ВиК операторите и ще решават дали дружествата да се дават на концесия, предвиждат поправките. Според Расмусен правителството е намерило добър компромис, с който работата по най-голямата програма с европейски пари ще може да продължи.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 9| 5279 |24.03.2009 Русия може да поеме временното финансиране на АЕЦ „Белене” . 1| 7588 |24.03.2009 Туберкулозата мори 3 млн. души годишно . 36| 5730 |24.03.2009 Българинът масово не плаща здравни осигуровки . 24| 6344 |24.03.2009 Масларова праща 15 хил. пенсионери на почивка тази година

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads