Въздушните линейки: Кога, как и дали?
Темата за липсата на медицински хеликоптери стана особено актуална заради тежките инциденти в планината през последните години, отнели човешки животи. Спасителните операции продължиха часове. За закупуването на въздушни линейки обаче се говори в политическото пространство години наред.
Шест медицински хеликоптера трябваше да бъдат купени, след като през юли миналата година бе обявена обществена поръчка от редовното правителство на Кирил Петков. По план до 1 септември 2023 г. България трябваше да осигури оборудването за всичките 6 хеликоптера, а до 1 декември същата година да получи и първата машина. Служебното ръководство на министерството на здравеопазването обаче прекрати процедурата заради единствения кандидат в конкурса - италианската фирма “Леонардо", която е предложила по-висока оферта от максимално заложената в процедурата.
Служебното правителство реши да купува 6 медицински хеликоптера в процедура по пряко договаряне без пускане на обществена поръчка.
В началото на миналия месец здравният министър Асен Меджидиев обеща, че България ще има медицински хеликоптер до края на септември. Той обаче твърдеше, че се подготвя нова процедура за обществена поръчка, която предстои да бъде пусната през февруари и да бъде поета от Държавния авиационен оператор.
Войната с "България Хели Мед Сървис"
Държавното дружество "България Хели Мед Сървис" беше създадено с капитал от 3 млн. лева в последните дни живот на правителството на Кирил Петков. То бе създадено към Министерството на транспорта и съобщенията и трябваше да бъде лицензирано като авиационен оператор. За съществуването на дружеството се разбра в последния момент, когато бе съобщено, че депутатът от "Продължаваме Промяната" Георги Гвоздейков напуска групата, за да оглави новата структура.
Дружеството бе закрито от служебното правителство с мотив, че не е свършило работата си.
"Изминалите месеци от създаването на търговското дружество „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД, на което е възложено извършването на услуга от общ икономически интерес – полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ, не дават оптимистична перспектива за реализацията на този изключително важен за държавата и обществото проект", коментират от служебното правителство.
Идеята на служебното правителство бе именно Държавният авиационен оператор да поеме задачата на "България Хели Мед Сървис". Според Георги Гвоздейков обаче хеликоптери няма да има, защото Държавният авиационен оператор няма правото да върши тази дейност.
“Дружеството беше закрито дни преди да подпишем договора за доставки на хеликоптера. Имаше две оферти. Бяхме в последната фаза на отхвърляне на жалба. Фирмата, обжалвала, е с 200 лева капитал и се занимава с аудиовизуална техника“, коментира Гвоздейков пред bTV.
“Най-реалистичният срок беше да подпише договора на 1 март. България щеше да има хеликоптер и екипаж от април. Сега всичко трябва да се започне отначало“, допълни Георги Гвоздейков.
Според него няма мотиви за закриването на фирмата и става дума за саботаж.
Междувременно държавата твърди, че до края на декември следващата година ще има един, напълно оборудван хеликоптер.
Моля, подкрепете ни.