Петък, 23 Юни 2017, 11:43
Frognews
0| 13460 |27.06.2016

Д. Станев, ЧЕЗ: Да се помисли за защита на клиентите при смяна на доставчик

.
Димчо Станев
Преди да смени доставчика си на електричество клиентът трябва да избере нов, като се информира предварително какви условия предлагат алтернативните доставчици. Важно е да се знае, че свободният пазар дава възможност за смяна само на търговеца на електроенергия, но не и на оператора на електроразпределителната мрежа. Това поясни пред Фокус Димчо Станев, директор „Обслужване на клиенти“, „ЧЕЗ България“.

 - От 1 април 2016 г. всеки битов потребител има право да излезе на свободния пазар на електроенергия и да смени доставчика си на ток.  Бихте ли описали накратко процеса?

- Смяната на доставчика от битови и бизнес клиенти на ниско напрежение започва със сключване на договор за комбинирани услуги или на договор за продажба на електроенергия между клиента и избрания от него търговец на електроенергия. След това клиентът или новият му доставчик (ако такъв е упълномощен) подава заявление за стартиране на процедурата в съответното електроразпределително дружество, на чиято територия се намира обектът. Заявлението трябва да бъде подадено между 1-во и 10-то число на месеца.

Процедурата за регистриране на свободния пазар е подробно разяснена в специална инструкция на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/. Стриктното спазване на заложените в процедурата стъпки и срокове ще позволи смяната да стане факт на 1-во число следващия месец.

 

- Какво задължително трябва да знаят клиентите преди да сменят доставчика си на електроенергия?

- Преди да смени доставчика си клиентът трябва да избере нов, като се информира предварително какви условия предлагат алтернативните доставчици. Важно е да се знае, че свободният пазар дава възможност за смяна само на търговеца на електроенергия, но не и на оператора на електроразпределителната мрежа. Тоест досегашните клиенти на ЧЕЗ ще продължат да ползват услугите на мрежовия оператор, дори да отидат при друг търговец.

Цената за мрежовите услуги се определя от КЕВР. Тя е регулирана и се заплаща на оператора на електроразпределителната мрежа. В Западна България това е „ЧЕЗ Разпределение България“ АД. Ето защо следва да се сключат два договора – от една страна с „ЧЕЗ Разпределение България“ АД и от друга – с новия търговец и координатора на балансираща група, които ще избере клиентът.

 

- Колко често клиентите могат да сменят доставчика си на електроенергия?

- Всеки клиент сам преценява потребностите си от смяна на доставчика на електрическа енергия. Няма нормативни ограничения. Един клиент може да не сменя доставчика си, както и да избира нов всеки месец – въпрос на преценка на ползвателя на електрическа енергия, на условия и договорни отношения.

В случай, че доставчикът фалира, клиентът ще трябва да си избере нов, като междувременно, съгласно нормативната уредба, ще бъде снабдяван с електрическа енергия от доставчик от последна инстанция, но на доста по-висока цена.

 

- Какво показва практиката до момента? Има ли интерес за смяна на доставчик на електроенергия в Западна България?

- На база на практиката за първите два месеца на ЧЕЗ Разпределение – компанията, която администрира процеса за смяна на доставчик за клиентите на територията, обслужвана от ЧЕЗ - мога да кажа, че засега големият бум за смяна на търговци не се състоя. През април ЧЕЗ направи онлайн проучване сред 4 хиляди битови и стопански клиенти, което установи, че има недостиг на разбираема информация в общественото пространство за либерализирания пазар.

Проучването показва, че клиентите се опасяват от некоректни търговски практики, промени в цената, подвеждащи клаузи в договорите.

 

- Какво бихте посъветвали потребителите, които проявяват интерес към излизането на свободния пазар на електроенергия?

- Първо – да се доверяват само на коректни и доказали своя професионализъм и отговорност към клиентите търговци на електроенергия. Потребителите сами правят своя избор, затова трябва внимателно да разгледат офертите и да не бързат да подписват. Трябва да се интересуват не само от цената, но и от условията за доставката, начина на плащане на сметките, броя на фактурите на месец и това, как те ще изглеждат, има ли неустойка за предсрочно прекратяване на договора. Трябва да се отбележи, че смяната на доставчик е напълно безплатна услуга, която се извършва от съответния мрежови оператор, но различните търговци може да предвиждат в договорите си неустойка за предсрочното прекратяване на договора за продажба на ел. енергия. Препоръчително  е да изисква информация и за наличието на кадрови, технически и технологичен капацитет на новите доставчици.

За да улесни клиентите си, проявяващи интерес към излизане на свободния пазар на електроенергия, ЧЕЗ създаде специална секция на корпоративния сайт www.cez.bg - „Свободен пазар”. Чрез новата секция ЧЕЗ дава възможност за информиран избор при смяна на доставчик на електроенергия с друг. Разяснения за спецификата на свободния електроенергиен пазар, процедурите по регистрация за участие в него и смяна на доставчика на електроенергия, са налични в подсекция „Обща информация“.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. ”Воля” внесе свой законопроект за промяна на изборния кодекс 0| 2433 |23.06.2017 . Папа Франциск: Корупцита е по-опустошителна от проказата 0| 4125 |22.06.2017 . Лозан Панов отговори на Борисов за болтовете 5| 8138 |22.06.2017 . Алгафари: Великата българска стена е като швейцарско сирене 6| 5264 |19.06.2017

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах