9|
6076
|03.03.2010
ИНТЕРВЮ
Кушлев: Парите на престъпниците - за жертвите им
Предстоят нови искове за отнемане имотите на големи престъпници. Това каза Стоян Кушлев, ръководител на Комисията по установяване на имущество придобито от престъпна дейност За първи път пред медиите специалистът заема позиция как трябва да бъде използвано отнетото от мафиотите.
Още в началото на разговора ни, професорът си признава, че заради секретността на дейността на комисията „Кушлев”, той рядко се появява в медийното пространство.
Интервю на Милан Николов
- Г-н Кушлев, как определяте работата на ръководената от вас комисия след смяната на властта в държавата? Промени ли се нещо?
- Ние сме независим орган по закон и не би трябвало смяната на правителството да влияе на работата на комисията. Ако трябва все пак да изразя мнение, мисля че се промени, и то в положителна за нас насока. Даден беше сигнал от министър-председателя за подобряване взаимодействието между нашите институции. Комисията ни беше взета на личен отчет от г-н Бойко Борисов, а на нас ни беше дадена възможност да представляваме страната ни на няколко световни форума. Заповедите за моите командировки се подписват от министър-председателя. Аз веднага пускам отчет какво се случва на тези командировки и знам, че той има интерес и преглежда тези доклади, но това не трябва да се разбира като политически чадър или някаква намеса на изпълнителната власт и на премиера в работата на комисията. Работя вече с трети министър-председател и никой по никакъв начин не ми се е намесвал в работата на комисията. Борисов по-пряко се интересува от работата на комисията. Има и някой странични неща, които преди това не са се случвали. Като например това, че началникът на протокола на правителството ми е изпратил писмо, с което ме кани на организираните национални тържества по случай 3 март, а именно да бъда при издигането на знамето ни в състава на Министерския съвет. Аз няма да отида, не защото не уважавам поканата, а институционалното поведение на хора като мен подсказва, че не трябва да се явявам на такива прояви. Това не е обида, дълбоко уважавам президента и тези, които са ме поканили, но се стремя да съм от вкъщи в работа и обратното, за да не се създава и най-малък повод за натиск над мен или пък да ми се влияе. На всяко подобно тържество винаги се намират трима – четирима души, които да ме занимават със служебен проблем. Имаше случай, в който висок политически деец от миналото (няма да му казвам името) започна пред британския посланик да иска ходатайство. Аз му отговорих „не мога да говоря за такива неща на това място”.
- Преди няколко месеца ваш доклад скара няколко политически партии и тогава възникнаха идеи за промени в структурата на комисията. Как гледате на подобни политически желания?
- Вижте, ние изпълняваме задълженията си по закон. Казано е, комисията предоставя доклад на Народното събрание, на премиера и на президента. Искам да обърна внимание, че всички други го правят само пред парламента. Нека да се разграничи това - не пише „представя”, а „предоставя на” , даже и не „представя пред”. Искам да се направи разлика за това нещо. Министър-председателят и президентът винаги го приемат само за сведение, никога не съм викан при тях. Възникнаха предложения за промени, но виждате, че никакви промени не станаха, аз повече няма да говоря по този въпрос. Има определени политически сили, аз няма да кажа кои, които искат да вземат тази позиция, но това би означавало да се допусне политизиране на този орган и използването му за политически цели, което е не само недопустимо, но и страшно за България. Този орган трябва да остане такъв, какъвто е сега – надпартиен и в този си вид - да се сформира от трите върховни власти в страната. Искам да ме разберете правилно - никой не може да устои при искове за милиони, ако не чувства, че зад гърба му седят трите основни власти.
- Имате ли го усещането, че тези три власти седят зад вашата работа?
- Имам го, оценката за нашата работа я даде европейската комисия. Аз съм убеден, че и през следващият доклад, през лятото, ще има положителна оценка.
- Предстоят ли още ваши искове идните месеци? Хората се интересуват дали ще искате запор на имотите на бивши министри?
- Искове предстоят. Ние ще обявим и през следващата седмица и по-нататък нови искове, които предявяваме в момента и работим над тях. Мога да кажа, че предстоят приятни изненади. За никой няма политически чадър и не ни интересуват дали е министър или не. Важното е, срещу него да има обвинение за престъпление, което е в компетенциите на комисията. До сега, комисията не е направила компромис никому.
- Като заговорихме за обвинения, ще ви попитам за един случай, за който много се шуми напоследък. След като Алексей Петров в момента е зад решетките, редно ли е да се търси дали има нарушения с имуществото?
- Разбира се, разбира се, но в конкретика по този въпрос не бих могъл да говоря много, защото до момента на предявяването на иск в съда информацията е класифицирана. Ние ще изпълним дълга си.
- Поне можете ли да ни кажете дали работите в момента по този случай?
- Не мога да ви кажа и това, но вие го тълкувайте по свой начин, това което ви казвам е, че ще изпълним дълга си.
- Срещате ли пречки в работа си и какви са най-често те? Все пак не ви ли е правен опит да ви влияят по някакъв казус?
- Никой не се е опитал лично на мен да ми повлияе, защото съм заявил и ще спазя това мое обещание,че който се опита да ми повлияе, аз ще го обявя в националните медии, каквито и последици да има за мен. И се знае, че ще го направя. Но съм чувствал, а и мои служители по дирекции са ми казвали, че в определени случаи им е оказван много силен натиск. Хората ми не са се повлияли, но е имало притеснение в тях, а това създава една атмосфера, в която трудно се работи. Имало е случаи на натиск, като например този с Константин Хадживанов, който вие наричате Коце Маца. Този човек е с много силно влияние в България, има много силно лоби и имаше много сериозен натиск да се влияе, но комисията точно си изпълни задълженията по него и както виждате предявихме иск за отнемане на имуществото му за 7,5 милиона лева.
- Какъв е този индиректен страничен натиск? Как точно се осъществява?
- Заплашват се наши директори с думите „Ти няма да си вечно в комисията, ще дойде друго време”. Ето с такива намеци. Имало е и няколко случая с опити за нахлуване в териториалните агенции. Но и сега и в миналото, винаги е имало адекватна и незабавна намеса на МВР. Казал съм на всеки един директор, ако има заплаха, да ми пусне сигнала веднага, за да напиша писмо или на вътрешния министър или на главния секретар. Тези лица са много сериозно респектирани и повече няма да си го позволят.
- А случвало ли ви се е вас да ви заплашват отново, след онази заплаха за живота ви преди време?
- Заплахата към мене си е непрекъсната, като към човек, който отнема вече стотици милиони имущество. По този въпрос няма да говоря за себе си, защото за тези работи си има МВР, Министър, ДАНС, председател на ДАНС, като тези хора и институции наблюдават ситуацията около мен и решават проблемите на моята безопасност, но заплахи възникват и потенциална опасност винаги съществува. Но ние се чувстваме силни, защото зад нас стои държавата и обществото и сме готови на всичко. Никога няма гаранция, че няма да се случи най-лошото, това не го изключвам.
- Бави ли се Новият закон за конфискуване на имуществото? Или се движи в ритъм, за да се изпипа правилно? Колко пъти са ви викали вас да се събеседват с мнението ви?
- Аз не бих казал, че законът се бави. Вярно е, че ЕК ни притиска той да бъде променен. Някой хора дори не си даваха сметка колко е трудна тази материя. Трябва да се намерят приемливи решения за обществото и държавата, които да се споделят от болшинството на политическите сили. На мен не ми се иска, този закон да мине с 2-3 гласа, както стана с НПК. За такъв закон, който е репресивен, е редно да има политическо съгласие. Трябва всички да се убедят, че е нужно да се засилят репресивните мерки срещу организираната престъпност, защото Европа няма да търпи повече такова положение. Организираната престъпност представлява заплаха за реда в ЕС, а това някой хора тук не могат да го разберат. Организираната престъпност застрашава ЕС в неговите основни ценности и неговата организация. Това е въпрос на самозащита на съюза, за да бъде толкова строг към нас. Тук те няма да отстъпят никога.
Що се отнася до новият закон, едни от най-добрите ни експерти са в работната група на министерството на правосъдието. Моето мнение се предава чрез тях на правосъдния министър. Все пак имаме огромна оперативна работа и не мога да оставя комисията и да ида да работя там на място по проекта.
-Преди време имаше критики, че не сте осигурявали нито лев за държавния бюджет. Основателни ли са те? Имате ли в момента някакви спорове с управляващите?
- Спорове нямаме. Тук този въпрос се преекспонира. Никъде по света не се постъпва като при нас. Ние сме орган за икономическа и финансова репресия над организираната престъпност, а не данкосъбирач на държавата. Самото съществуване на комисията плаши организираната престъпност. За добро или лошо тях вече ги е страх от комисията. Ефектът – ние сме запорирали имущество за над 442 милиона лева, като сега ще обявим и нови запори. С тази огромна сума организираната престъпност вече не може да разполага, те са запорирани от държавата, която утре ще претендира за тях. Това не се дооценява, защото комисията е до тук, после отнема съда. Повече от половината от това имущество държавата ще го получи след време, защото процесът е много труден и дълъг. Страната, която е еталон в Европа за отнемане на имущество от престъпна дейност Ирландия, първото отнемане е било на петата година от създаването на комисията. Ние още не сме направили 5 години, но имаме 4 отнемания. Имаме вече 36 спечелени дела на първа инстанция. Аз лично съм недоволен от темповете, с които вървим, но в международен план трябва да се прилагат еднакви стандарти към всички. И ще ви кажа нещо, заради което се чувствам неудобно. Никъде по света парите не влизат в бюджета, те се използват за благотворителност, за подпомагане на правозащитната система, 1/3 от парите винаги отиват за компенсиране на жертвите на престъплението. У нас тези хора не получават никакви средства, а са претърпели огромни щети. По света в законите на страните много ясно е записано къде отиват тези пари. Аз настоявам в новия закон да се запише, част от тези средства да отиват в жертвите на престъпления. Ние сме много назад от цивилизованите нации. В Америка новите затвори ги построиха с парите, които ги взеха от престъпниците.
- Според новият проекто-закон ще можете да отнемате имущество преди да е влязло осъдително съдебно решение. Не се ли притеснявате, че ще започнат нови нападки срещу вас, че ви дават прекалено голяма власт?
- Не мисля, не е редно да се гледа така на нещата. Нито един случай не може да се покаже, в който комисията да е ощетила някой гражданин. Никога не е имало дело срещу някой, който е невинен, защото ние се занимаваме с големите престъпници, които са известни на обществото. Ръстът на организираната престъпност у нас обаче, налага едни по радикални решения. Конфискуването преди съдебно решение е общ европейски въпрос, който е вярно, че не всички европейски страни прилагат, но в страните, където има високо организирана престъпност и мафия той се прилага. Великобритания, Италия и Испания също го прилагат. Европейската комисия препоръчва той да се използва, но не принуждават, но в ситуацията, която е в България, те смятат че това трябва да стане. Повдига се обвинение, ние започваме работа и констатираме огромно имущество на едно лице, което няма достатъчно законни доходи. След това обаче, по необясними причини още на първа инстанция съдът го оправдава, а прокуратурата не протестира. Сегашният закон при този случай казва, че прекратяваме производството при нас, а ние сме констатирали, че лицето притежава имущество за 3 милиона лева и не може да обясни откъде го има. Не искам да коментирам съдебните решения, защото премиерът ни помоли да не го правим, но сега се цели ако има повдигнато обвинение, а ние сме работили и стигнали до резултати, да се стигне до иск за отнемане без да има влязла в сила присъда по наказателното производство. Тук не могат да пострадат невинни граждани, а само лица, които са извършили престъпления.
- А каква ще е възможността тези да ги наречем потърпевши престъпници да обжалват отнемането на имуществото им?
- Нека първо да видим дали парламентът ще приеме тези промени. Това е идеята, те да са окончателни и да не могат да бъдат обжалвани. Държавата да придобива собствеността, като никой вече не може да има претенции. Но всеки гражданин, има права и може да оспорва в съдебния процес. В крайна сметка съдът ще отнема имуществото, а не ние. Просто ние няма да чакаме наказателното производство. Ако се стигне до решение да се отнема имуществото без съд, аз още на другия ден ще си подам оставката. Единствената институция, която може да отнема имущество е съдът.
- Страхуват ли се депутати от новите промени? Възможно ли е да се опитат някой от тях да попречат да се реализират тези промени?
- Ние не се занимаваме със самото престъпление, а само с имуществото, придобито с престъпна дейност. Ако има депутати, които смятат, че в бъдеще може прокуратурата да ги потърси като автори на престъпление е друг въпрос, тогава може да се страхуват. Тези промени в предишния закон пропаднаха в парламента заради предложението за включване на член за престъпленията по служба в компетенциите на комисията, които сега не са в нашата компетенция. Това са лицата, които са се облагодетелствали вследствие на служебното положение, а ние нямаме право да ги разследваме. Това е едно от най-важните предложения сега за разширяване на правомощията, което не може вече да бъде отлагано. Тогава един депутат ме настигна докато се обсъждаше и ми каза: „еми, щом не си съгласен, ще видиш какво ще стане”. На другия ден само с един глас не се прие закона. Но има стъписване в много депутати, защото се поставят на мястото на един техен колега, който вече е наш клиент. Даже по време на изслушването на комисията имаше подобно изказване: „да, но аз имам такова имущество, еми ако ми се приложи закона?”. Да, но вие сте народни избраници, трябва да помислите и за това, че полагате клетва („Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа.”).
- Ще успеем ли да влезнем в ритъм с европейските норми?
- Казах го вече ,, Европа няма да ни остави да останем по този начин, докато не влезем в европейските норми. И моето мнение е, че заради тези проблеми с организираната престъпност, тя ще ни натиска другаде - ще ни спира фондове и за най-малки неща. Но тайният мотив ще бъде именно бавната съдебна реформа и слабата борба с организираната престъпност. Ще ни спират другаде - като не се дават пари и ние ще се влачим на опашката на Европа за съжаление. Има хора на високо ниво, които смятат: „те още малко ще ни следят и ще ни оставят”, но това няма да стане.
Интервю на Милан Николов
- Г-н Кушлев, как определяте работата на ръководената от вас комисия след смяната на властта в държавата? Промени ли се нещо?
- Ние сме независим орган по закон и не би трябвало смяната на правителството да влияе на работата на комисията. Ако трябва все пак да изразя мнение, мисля че се промени, и то в положителна за нас насока. Даден беше сигнал от министър-председателя за подобряване взаимодействието между нашите институции. Комисията ни беше взета на личен отчет от г-н Бойко Борисов, а на нас ни беше дадена възможност да представляваме страната ни на няколко световни форума. Заповедите за моите командировки се подписват от министър-председателя. Аз веднага пускам отчет какво се случва на тези командировки и знам, че той има интерес и преглежда тези доклади, но това не трябва да се разбира като политически чадър или някаква намеса на изпълнителната власт и на премиера в работата на комисията. Работя вече с трети министър-председател и никой по никакъв начин не ми се е намесвал в работата на комисията. Борисов по-пряко се интересува от работата на комисията. Има и някой странични неща, които преди това не са се случвали. Като например това, че началникът на протокола на правителството ми е изпратил писмо, с което ме кани на организираните национални тържества по случай 3 март, а именно да бъда при издигането на знамето ни в състава на Министерския съвет. Аз няма да отида, не защото не уважавам поканата, а институционалното поведение на хора като мен подсказва, че не трябва да се явявам на такива прояви. Това не е обида, дълбоко уважавам президента и тези, които са ме поканили, но се стремя да съм от вкъщи в работа и обратното, за да не се създава и най-малък повод за натиск над мен или пък да ми се влияе. На всяко подобно тържество винаги се намират трима – четирима души, които да ме занимават със служебен проблем. Имаше случай, в който висок политически деец от миналото (няма да му казвам името) започна пред британския посланик да иска ходатайство. Аз му отговорих „не мога да говоря за такива неща на това място”.
- Преди няколко месеца ваш доклад скара няколко политически партии и тогава възникнаха идеи за промени в структурата на комисията. Как гледате на подобни политически желания?
- Вижте, ние изпълняваме задълженията си по закон. Казано е, комисията предоставя доклад на Народното събрание, на премиера и на президента. Искам да обърна внимание, че всички други го правят само пред парламента. Нека да се разграничи това - не пише „представя”, а „предоставя на” , даже и не „представя пред”. Искам да се направи разлика за това нещо. Министър-председателят и президентът винаги го приемат само за сведение, никога не съм викан при тях. Възникнаха предложения за промени, но виждате, че никакви промени не станаха, аз повече няма да говоря по този въпрос. Има определени политически сили, аз няма да кажа кои, които искат да вземат тази позиция, но това би означавало да се допусне политизиране на този орган и използването му за политически цели, което е не само недопустимо, но и страшно за България. Този орган трябва да остане такъв, какъвто е сега – надпартиен и в този си вид - да се сформира от трите върховни власти в страната. Искам да ме разберете правилно - никой не може да устои при искове за милиони, ако не чувства, че зад гърба му седят трите основни власти.
- Имате ли го усещането, че тези три власти седят зад вашата работа?
- Имам го, оценката за нашата работа я даде европейската комисия. Аз съм убеден, че и през следващият доклад, през лятото, ще има положителна оценка.
- Предстоят ли още ваши искове идните месеци? Хората се интересуват дали ще искате запор на имотите на бивши министри?
- Искове предстоят. Ние ще обявим и през следващата седмица и по-нататък нови искове, които предявяваме в момента и работим над тях. Мога да кажа, че предстоят приятни изненади. За никой няма политически чадър и не ни интересуват дали е министър или не. Важното е, срещу него да има обвинение за престъпление, което е в компетенциите на комисията. До сега, комисията не е направила компромис никому.
- Като заговорихме за обвинения, ще ви попитам за един случай, за който много се шуми напоследък. След като Алексей Петров в момента е зад решетките, редно ли е да се търси дали има нарушения с имуществото?
- Разбира се, разбира се, но в конкретика по този въпрос не бих могъл да говоря много, защото до момента на предявяването на иск в съда информацията е класифицирана. Ние ще изпълним дълга си.
- Поне можете ли да ни кажете дали работите в момента по този случай?
- Не мога да ви кажа и това, но вие го тълкувайте по свой начин, това което ви казвам е, че ще изпълним дълга си.
- Срещате ли пречки в работа си и какви са най-често те? Все пак не ви ли е правен опит да ви влияят по някакъв казус?
- Никой не се е опитал лично на мен да ми повлияе, защото съм заявил и ще спазя това мое обещание,че който се опита да ми повлияе, аз ще го обявя в националните медии, каквито и последици да има за мен. И се знае, че ще го направя. Но съм чувствал, а и мои служители по дирекции са ми казвали, че в определени случаи им е оказван много силен натиск. Хората ми не са се повлияли, но е имало притеснение в тях, а това създава една атмосфера, в която трудно се работи. Имало е случаи на натиск, като например този с Константин Хадживанов, който вие наричате Коце Маца. Този човек е с много силно влияние в България, има много силно лоби и имаше много сериозен натиск да се влияе, но комисията точно си изпълни задълженията по него и както виждате предявихме иск за отнемане на имуществото му за 7,5 милиона лева.
- Какъв е този индиректен страничен натиск? Как точно се осъществява?
- Заплашват се наши директори с думите „Ти няма да си вечно в комисията, ще дойде друго време”. Ето с такива намеци. Имало е и няколко случая с опити за нахлуване в териториалните агенции. Но и сега и в миналото, винаги е имало адекватна и незабавна намеса на МВР. Казал съм на всеки един директор, ако има заплаха, да ми пусне сигнала веднага, за да напиша писмо или на вътрешния министър или на главния секретар. Тези лица са много сериозно респектирани и повече няма да си го позволят.
- А случвало ли ви се е вас да ви заплашват отново, след онази заплаха за живота ви преди време?
- Заплахата към мене си е непрекъсната, като към човек, който отнема вече стотици милиони имущество. По този въпрос няма да говоря за себе си, защото за тези работи си има МВР, Министър, ДАНС, председател на ДАНС, като тези хора и институции наблюдават ситуацията около мен и решават проблемите на моята безопасност, но заплахи възникват и потенциална опасност винаги съществува. Но ние се чувстваме силни, защото зад нас стои държавата и обществото и сме готови на всичко. Никога няма гаранция, че няма да се случи най-лошото, това не го изключвам.
- Бави ли се Новият закон за конфискуване на имуществото? Или се движи в ритъм, за да се изпипа правилно? Колко пъти са ви викали вас да се събеседват с мнението ви?
- Аз не бих казал, че законът се бави. Вярно е, че ЕК ни притиска той да бъде променен. Някой хора дори не си даваха сметка колко е трудна тази материя. Трябва да се намерят приемливи решения за обществото и държавата, които да се споделят от болшинството на политическите сили. На мен не ми се иска, този закон да мине с 2-3 гласа, както стана с НПК. За такъв закон, който е репресивен, е редно да има политическо съгласие. Трябва всички да се убедят, че е нужно да се засилят репресивните мерки срещу организираната престъпност, защото Европа няма да търпи повече такова положение. Организираната престъпност представлява заплаха за реда в ЕС, а това някой хора тук не могат да го разберат. Организираната престъпност застрашава ЕС в неговите основни ценности и неговата организация. Това е въпрос на самозащита на съюза, за да бъде толкова строг към нас. Тук те няма да отстъпят никога.
Що се отнася до новият закон, едни от най-добрите ни експерти са в работната група на министерството на правосъдието. Моето мнение се предава чрез тях на правосъдния министър. Все пак имаме огромна оперативна работа и не мога да оставя комисията и да ида да работя там на място по проекта.
-Преди време имаше критики, че не сте осигурявали нито лев за държавния бюджет. Основателни ли са те? Имате ли в момента някакви спорове с управляващите?
- Спорове нямаме. Тук този въпрос се преекспонира. Никъде по света не се постъпва като при нас. Ние сме орган за икономическа и финансова репресия над организираната престъпност, а не данкосъбирач на държавата. Самото съществуване на комисията плаши организираната престъпност. За добро или лошо тях вече ги е страх от комисията. Ефектът – ние сме запорирали имущество за над 442 милиона лева, като сега ще обявим и нови запори. С тази огромна сума организираната престъпност вече не може да разполага, те са запорирани от държавата, която утре ще претендира за тях. Това не се дооценява, защото комисията е до тук, после отнема съда. Повече от половината от това имущество държавата ще го получи след време, защото процесът е много труден и дълъг. Страната, която е еталон в Европа за отнемане на имущество от престъпна дейност Ирландия, първото отнемане е било на петата година от създаването на комисията. Ние още не сме направили 5 години, но имаме 4 отнемания. Имаме вече 36 спечелени дела на първа инстанция. Аз лично съм недоволен от темповете, с които вървим, но в международен план трябва да се прилагат еднакви стандарти към всички. И ще ви кажа нещо, заради което се чувствам неудобно. Никъде по света парите не влизат в бюджета, те се използват за благотворителност, за подпомагане на правозащитната система, 1/3 от парите винаги отиват за компенсиране на жертвите на престъплението. У нас тези хора не получават никакви средства, а са претърпели огромни щети. По света в законите на страните много ясно е записано къде отиват тези пари. Аз настоявам в новия закон да се запише, част от тези средства да отиват в жертвите на престъпления. Ние сме много назад от цивилизованите нации. В Америка новите затвори ги построиха с парите, които ги взеха от престъпниците.
- Според новият проекто-закон ще можете да отнемате имущество преди да е влязло осъдително съдебно решение. Не се ли притеснявате, че ще започнат нови нападки срещу вас, че ви дават прекалено голяма власт?
- Не мисля, не е редно да се гледа така на нещата. Нито един случай не може да се покаже, в който комисията да е ощетила някой гражданин. Никога не е имало дело срещу някой, който е невинен, защото ние се занимаваме с големите престъпници, които са известни на обществото. Ръстът на организираната престъпност у нас обаче, налага едни по радикални решения. Конфискуването преди съдебно решение е общ европейски въпрос, който е вярно, че не всички европейски страни прилагат, но в страните, където има високо организирана престъпност и мафия той се прилага. Великобритания, Италия и Испания също го прилагат. Европейската комисия препоръчва той да се използва, но не принуждават, но в ситуацията, която е в България, те смятат че това трябва да стане. Повдига се обвинение, ние започваме работа и констатираме огромно имущество на едно лице, което няма достатъчно законни доходи. След това обаче, по необясними причини още на първа инстанция съдът го оправдава, а прокуратурата не протестира. Сегашният закон при този случай казва, че прекратяваме производството при нас, а ние сме констатирали, че лицето притежава имущество за 3 милиона лева и не може да обясни откъде го има. Не искам да коментирам съдебните решения, защото премиерът ни помоли да не го правим, но сега се цели ако има повдигнато обвинение, а ние сме работили и стигнали до резултати, да се стигне до иск за отнемане без да има влязла в сила присъда по наказателното производство. Тук не могат да пострадат невинни граждани, а само лица, които са извършили престъпления.
- А каква ще е възможността тези да ги наречем потърпевши престъпници да обжалват отнемането на имуществото им?
- Нека първо да видим дали парламентът ще приеме тези промени. Това е идеята, те да са окончателни и да не могат да бъдат обжалвани. Държавата да придобива собствеността, като никой вече не може да има претенции. Но всеки гражданин, има права и може да оспорва в съдебния процес. В крайна сметка съдът ще отнема имуществото, а не ние. Просто ние няма да чакаме наказателното производство. Ако се стигне до решение да се отнема имуществото без съд, аз още на другия ден ще си подам оставката. Единствената институция, която може да отнема имущество е съдът.
- Страхуват ли се депутати от новите промени? Възможно ли е да се опитат някой от тях да попречат да се реализират тези промени?
- Ние не се занимаваме със самото престъпление, а само с имуществото, придобито с престъпна дейност. Ако има депутати, които смятат, че в бъдеще може прокуратурата да ги потърси като автори на престъпление е друг въпрос, тогава може да се страхуват. Тези промени в предишния закон пропаднаха в парламента заради предложението за включване на член за престъпленията по служба в компетенциите на комисията, които сега не са в нашата компетенция. Това са лицата, които са се облагодетелствали вследствие на служебното положение, а ние нямаме право да ги разследваме. Това е едно от най-важните предложения сега за разширяване на правомощията, което не може вече да бъде отлагано. Тогава един депутат ме настигна докато се обсъждаше и ми каза: „еми, щом не си съгласен, ще видиш какво ще стане”. На другия ден само с един глас не се прие закона. Но има стъписване в много депутати, защото се поставят на мястото на един техен колега, който вече е наш клиент. Даже по време на изслушването на комисията имаше подобно изказване: „да, но аз имам такова имущество, еми ако ми се приложи закона?”. Да, но вие сте народни избраници, трябва да помислите и за това, че полагате клетва („Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа.”).
- Ще успеем ли да влезнем в ритъм с европейските норми?
- Казах го вече ,, Европа няма да ни остави да останем по този начин, докато не влезем в европейските норми. И моето мнение е, че заради тези проблеми с организираната престъпност, тя ще ни натиска другаде - ще ни спира фондове и за най-малки неща. Но тайният мотив ще бъде именно бавната съдебна реформа и слабата борба с организираната престъпност. Ще ни спират другаде - като не се дават пари и ние ще се влачим на опашката на Европа за съжаление. Има хора на високо ниво, които смятат: „те още малко ще ни следят и ще ни оставят”, но това няма да стане.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads