Реклама / Ads
6| 5888 |19.03.2008 ИНТЕРВЮ

Малина Стратиева: Да обърнем внимание на своите кадри преди да внасяме отвън

.
Нереално е да си представим как 10 000 молдовски граждани кацат на летище Бургас и решават кадровия проблем в "Слънчев бряг", смята изпълнителният директор на курорта Малина Стратиева.
 

Интервю на Даниела Георгиева

- Госпожо Стратиева, броени дни преди новия туристически сезон, какви са Вашите очаквания за него?

- На кратко бих се изразила така: Напрегнат летен сезон. Не сме погребали и надеждите за малко по-успешено Лато 2008 г от миналото. Защо казвам това, защото колегите в бранша трябва да преживеят едно „отрезвяване" относно увеличението на цените за предлаганата услуга в хотелския бизнес. При нас четиризвездните хотели са с услуги за дву или тризвездни. Вместо да са разположени на 10 декара площ, те са на 3 или 4 декара. Не може държавата ни да е две звезди, инфраструктурата една звезда и да предлагаме четиризвезден туризъм. Разбирате ли - нещо куца във веригата предлагана услуга- търсена цена и реалностите. За да прогнозираме развитието на Лято 2008, трябва да наблюдаваме ключовите за България пазари - германския, британския, скандинавския и руския. Разбирам, че хотелиерите търсят адекватни приходи, но повечето чужди туристи търсят у нас преди всичко изгодата.

- Туристи от кои дестинации се очакват през този сезон, има ли нови пазари, към които сте се насочили?

- Нали не си представяте, че привличането на нови туристи от нетрадиционни до този момент пазари е лесен процес? В к.к. "Слънчев бряг" традиционно почиват англичани, скандинавци и германци. Така ще бъде и тази година, въпреки, че усилията на туроператорите са насочени и към нови пазари. Ето, все повече се чува и руска реч, но лично аз не го приемам като засилваща се тенденция, а по-скоро като принос на търговията с недвижими имоти. Резерви има по отношение на украинския, руския пазари и като цяло рускоговорещите туристи. Можем да привлечем и още посетители от Турция, Македония, Гърция и Сърбия. Но тези нови пазари не могат да бъдат определящи, те могат само да допълват основните - германския, великобритански и скандинавския.

- Какви проблеми се очертават на прага на това лято в курорта?

- Продължават предупрежденията, че трябва да се спре със строителството по време на сезона и да се реши проблема с кадрите. Но проблема със строителството е друг - навсякъде по света се строи пролет, лято, есен и зима, но тук строим мръсно, некачествено и небезопастно.

Аз виждам рекламата като основен проблем. Туристите ще дойдат когато знаят, че тук се предлага продукт. Когато той е представен, когато те са чули и видяли за него. Добри или лоши, има хора, които работят и това е добре, не е добре това, че тези хора не са професионалисти, не са квалифицирани и в тях не се инвестира. Но в този случай само частните предприемачи могат сами да си помогнат. Далеч съм от това да уча някого как да си върши работата или да въвеждам нови правила в търговската практика на хотелиерите и ресторантьорите, но това е само един от проблемите, които лично могат да преодолеят

- Излизат по медиите информации, че се очакват работници за сезона от Молдова, как ще коментирате? Добър вариант ли е това за спирането на кадровата липса в туристическата индустрия?

- Нереално е да си представим как 10 000 молдовски граждани кацат на летище Бургас и решават кадровия проблем в "Слънчев бряг". Освен всичко друго не ми е известно какъв точно е молдовският туристически продукт, от който да черпим опит, но допускам, че това ми незнание е вследствие от моята неосведоменост. По-важното е, че не сме изчерпили собствените си ресурси, имам предвид работата на браншовите организации, които могат да търсят споразумения с наши училища и преквалификационни центрове за кадри.

Езиковият проблем с работниците от Молдова също е важен.

Също толкова странни са исказванията, че ще ни залеят китайски и американски туристи. "Слънчев бряг" например е създаден като курорт, семейна дистинация в огромната си част - достъпен за повечето хора от Западна и Източна Европа. Лесен достъп като транспорт и адекватна цена на услугата за това.

Можем ли да си представим туристи от Китай например да са основните ни клиенти? Ами най-малкото те ще летят два дни за седемдневната си почивка, нека да се „отрезвим" още веднъж подчертавам. България не разполага с необятните територии на САЩ за да имаме определени курорти за по-платежоспособните туристи и още дузина такива за останалите туристи. Тук е мястото да кажа, нека развиваме това което е даденост и е вече работещо, но и да търсим нови предимно реални европейски партньори.

- Какво положително може да се очаква това лято в курорта, извъшвани ли са някакви промени през изтеклата зима, появиха ли се нови хотели и атракции?

- "Слънчев бряг" е най-атрактивният български черноморски курорт. Услугите и забавленията в него са за всички. Продължава строителството на нови хотели най-вече в западната зона на комплеса. Но хотелите не са всичко, аз искам да говоря за това, което не е направено, защото стореното се вижда от всички или поне от тези, които искат да го видят и оценят. Липсва в близост до "Слънчев бряг" увеселителен парк, който да е любимо място за забавления не само за децата, а и за възрастните. Може да се помисли за лятно кино, открит театър. Местата за спорт в курорта не са много. Вижте, за "Слънчев бряг" трябва да се реши дали ще се развива като град или като курорт, дали да строим супурмаркети на три етажа, в които туристите да купуват полуготова храна или ресторанти и увеселителни заведения.

- Госпожа Крушкова коментира наскоро, че заложената обща визия за развитие на туризма ни е България да е дестинация за четири сезона, смятате ли че това е достижима цел в скоро време и не идват ли туристите предимно заради морето и съпътстващите атракции и заради ските?

- За това трябва да се работи много и дълго. Нека да имаме визия за това, че България предлага и пролет и есен също толкова интересни маршрути, културно- историческото ни наследство дава основата за това. Разработва се в момента и ловния и голф туризъм. Но все пак на този етап усилията на всички трябва да се насочат към летните програми и ски курортите ни през зимата. Съжалявам, но това е реалността.  От легендата за Орфей вижте Гърция какво направи, може би на нас също са ни необходими легенди...

Ами да говорим ли за инфраструктурата? Няма да давам примери с какви скорости се строят пътища и инфраструктура по света и как ние се движим в тази посока със скоростта на костенурката.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 8| 6443 |17.03.2008 Георги Първанов: Има крещящо недоверие у хората към политиците и политиката . 4| 9099 |16.03.2008 Глория: Публиката в Чикаго е моя слабост . 12| 8135 |13.03.2008 Дългия ми забрани участие в “Евровизия”, не ме пусна в “Пей с мен” . 0| 5949 |13.03.2008 Дългия ми забрани да участвам на “Евровизия”, не ме допусна и до “Пей с мен”

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads