Валери Йорданов пред Фрог: В театъра се срутват стени от декори, внимаваме къде се катерим, изпитваме параноя
Това каза актьорът Валери Йорданов пред ФрогНюз.
Ето го и цялото интервю:
Как ще коментирате назначената от директора на Народния театър вътрешна комисия, която има за цел един вид да разследва Александър Морфов?
От това зависело дали Васил Василев ще освободи главния режисьор на театъра или ще му наложи някакво друго наказание.
Освен това получихме заповед за така наречения от мен “другарски съд” към Александър Морфов, което не знам какво цели, да го уволни ли, не знам наистина.
Главният режисьор на Народния театър Александър Морфов ще бъде изправен пред другарски съд, като колегите му в трупата трябва да преценят дали той е извършил нарушение на Закона за защита от дискриминация, надрасквайки с надписи "ДПС" и "Връзки с обществеността на Ахмед Доган" вратата на пиарката Велислава Кръстева.
Когато получихме заповедта за тази комисия, аз не можах да повярвам, цяла нощ не съм спал от притеснение. На сутринта бях в болница, а нивата на кръвната ми захар бяха 27.3., пулсът ми 100 в седящо положение. Изреждам тези неща, за да обясня как човек може да получи шок от нещо, което когато и да ме попиташ ще кажа “Боже Господи, това е невъзможно да се случи!”.
Другарски съд, който да реши и евентуално да уволни Александър, който преди това беше изгонен от предишните управляващи. Директорът, най-добрия според мен на Народния театър, лека му пръст Павел Васев, беше казал навремето: "Саше, имам поръчка от горе да те изтрият с гумичката, а аз не мога да го направя. И затова си подавам оставката". Сега се повтаря същото.
Ако някой може да отрече, че това е най-големият в съвременния български театър режисьор, че неговите постановки са неповторими, че се играят с години, отделно духовните богатства, които дарява на зрителите и духа на младите българи, не знам дали има нещо по-скъпо от това. Всичко това е донесло милиони приходи на държавата и на министерството и в един момент, някой отсреща казва - "не ми трябваш".
Тук искам да подчертая, че Александър Морфов е човек, от който много са се учили. Включително и аз и много от актьорите от този списък, които изведнъж сега излязоха в поддръжка на сегашния директор. Морфов, който може да работи навсякъде по света, се завърна да работи в България от национализъм, с желание да се случи нещо хубаво. И в един момент хората, които той доведе на бял кон, както се пее в песента в “Хъшове”, му казват "ти не ни трябваш!". Просто не знам какво се случва.
За това е големият шок, че толкова хора са се учили от него и изведнъж идва някой и по политически причини му казва:”Ти не ни трябваш”.
Как бихте коментирали факта, че хора, които са направили знакови роли в представления на Морфов, се отцепиха и застанаха против него?
Всеки човек си има своето ниво на търпимост на болка и страх. И своето ниво на разбиране за морал. Не обвинявам никого, просто ми стана изключително жално и тъжно за тях. Някои от тях са направили едни от най-големите си роли, имали са най-фантастичните си срещи в спектакли с Александър Морфов.
Парите ли са по-важни от морала или морала е по-важен от парите, за да си добър творец?
Аз не мисля, че някой от нас, независимо дали е за Александър Морфов или не, се занимава с тази работа заради парите. Хората като те видят по телевизията мислят, че печелиш много. Веднага мога да ви кажа колко са моите авторски права в “Хъшове”, който се излъчва на 3 март, въобще на национални празници. Като главен герой във филма, моите авторски права са 9 лева. Така че, всеки е приел призванието си и го върши от душа. Парите не са фактор.
Кога политиката се настани в театъра и има ли място за политика в театъра изобщо?
Това в някакви тоталитарни общества е било нормално, тогава театърът е бил трибуна за агитация. В момента единствената политика в театъра трябва да бъде той да е добър. Политиката е зрителя да научи нещо, да се развълнува. Когато има политическа намеса или се опитват да правят политически конфликт, това вече е мръсната политика. Уважавам добрите политици, но напоследък в България те не са много.
Какво стана с петицията, която организирахте в защита на Александър Морфов?
С много голяма сила върви. В момента в интернет е подкрепена от над 1500 души, в Пловдив подписаха 1000 души, моето висене пред театъра също е удостоено с много подписи. Хора на изкуството и видни личности също така ми се обаждат по телефона и казват “може ли да ме подпишете”, аз им казвам "не мога по телефона". Камен Донев, Павел Поппандов, Йосиф Сърчаджиев се включиха с прегръдки и поздрави, писателят и драматург Стефан Цанев, наистина много хора ни подкрепиха.
Наистина ли ще съдите директора на Народния театър? Каква е развръзката, която очаквате?
Пуснал съм вече жалба, която днес трябва да е постъпила в съда. За развръзката, няма какво да се лъжем. Обикновено, който е прав тук, на тази географска ширина, го отнася. Приел съм това като съдба и очаквам да го отнеса. Въпреки това няма да се откажа от убежденията си и ще се боря до край.
Интервю на Констанца Илиева
Моля, подкрепете ни.