1|
11772
|15.04.2009
НОВИНИ
България 44-та в света по присъствие на чужди търговски вериги
България се нарежда на 44-то място в света по присъствие на международни търговски вериги за 2008 г., сочи ново проучване на консултантската компания CB Richard Ellis (CBRE).
Това съобщи Investor.bg. Общо 18% от международните търговци са имали дейност на нашия пазар през 2008 г. в сравнение с 14% през предходната година. Миналата година страната ни се е изкачила с осем места в сравнение с класацията от 2007 г., когато е била на 52-ро място, казаха още от компанията.
За поредна година Великобритания се нарежда на челно място в класацията с 58% от международните търговски вериги, с което е увеличила преднината си пред Испания през годините от 8 до 10 процентни пункта от 2007 г.
Проучването е проведено в 67 държави сред 280 от най-големите търговци в света.
Въпреки че Европа продължава да доминира с осем от топ 15 на „най-международните” пазари на търговия на дребно, развиващите се икономики като Русия, Китай и ОАЕ са отчели значителен ръст през последните 12 месеца, се казва в проучването.
Китай, Русия и Япония се представят изключително силно в класацията за 2008 г., като се нареждат съответно на шесто, седмо и 14-то място. Покачване отбелязват и страните от Близкия изток. ОАЕ се изкачва с две места – от шесто през 2007 г. до четвърто през 2008 г. с 45% от всички международни търговски вериги, включени в проучването. Голям скок отбелязва и Саудитска Арабия, която е класирана на 15-то място в новото проучване в сравнение с 28-ма позиция през 2007 г.
Въпреки че е един от най-големите и развити пазари в света, САЩ изненадващо се нареждат едва на 10-то място с 39% от международните търговски вериги. Това може да се дължи, поне отчасти, на обема, нивото на развитост и силата на вътрешния пазар. Американските търговци обикновено завземат значителен пазарен дял на вътрешния пазар, преди да предприемат международна експанзия. За сравнение, една верига трябва да има присъствие в 20 европейски държави, за да постигне същото пазарно покритие (по отношение на брой потенциални клиенти и покупателна способност), каквото друга търговска верига може да постигне само с присъствието си на пазара в САЩ.
„Въпреки забавянето в глобалната икономика много търговски вериги, особено компании, които разполагат с капитал, продължиха своите планове за експанзия през последните 12 месеца”, казва Питър Голд, директор "Трансгранична търговия" за Европа, Близкия изток и Африка в CBRE.
„Нашето проучване показва, че търговците са разширявали международното си присъствие средно с 12% през изминалата година, като са влезли в две нови страни в сравнение с предходната година. Главни двигатели на експанзията бяха търговци на облекло, обувки и аксесоари от Европа. Интересно е, че търговците продължиха не само да се разширяват в международен, но и в глобален мащаб, като 40% от всички новоотворени магазини през 2008 г. бяха извън региона, в който е базиран съответният търговец.”
„Главни бенефициенти на наскорошната активност по разширяване бяха развиващите се пазари, като страните от Близкия изток, Азия и Източна Европа оглавяват списъка на новите магазини. Двата общи движещи фактори за този тренд са покачващата се покупателна способност на местните потребители и отварянето на големи нови търговски центрове”, се казва в проучването.
В Сърбия например отварянето на мола New Delta привлече значителен брой нови международни търговци. В Румъния пък присъединяването й към ЕС съвпадна с отварянето на няколко нови търговски центъра, които позволиха на международните търговци да отворят първите си магазини в страната.
Остава да видим дали тези темпове на експанзия на развиващите се пазари ще се запазят и през 2009 и 2010 г. Все пак глобализацията на търговията на дребно несъмнено е текущ и дългосрочен процес, който няма да спре, казват от компанията.
Докладът анализира и кой тип или категория търговци имат най-силно международно присъствие и установява, че веригите за луксозни стоки доминират световната търговия по отношение на присъствие на пазарите в глобален план. Общо 90% от тях имат присъствие в повече от 10 пазара, като 40% имат магазини в над 30 страни.
За поредна година Великобритания се нарежда на челно място в класацията с 58% от международните търговски вериги, с което е увеличила преднината си пред Испания през годините от 8 до 10 процентни пункта от 2007 г.
Проучването е проведено в 67 държави сред 280 от най-големите търговци в света.
Въпреки че Европа продължава да доминира с осем от топ 15 на „най-международните” пазари на търговия на дребно, развиващите се икономики като Русия, Китай и ОАЕ са отчели значителен ръст през последните 12 месеца, се казва в проучването.
Китай, Русия и Япония се представят изключително силно в класацията за 2008 г., като се нареждат съответно на шесто, седмо и 14-то място. Покачване отбелязват и страните от Близкия изток. ОАЕ се изкачва с две места – от шесто през 2007 г. до четвърто през 2008 г. с 45% от всички международни търговски вериги, включени в проучването. Голям скок отбелязва и Саудитска Арабия, която е класирана на 15-то място в новото проучване в сравнение с 28-ма позиция през 2007 г.
Въпреки че е един от най-големите и развити пазари в света, САЩ изненадващо се нареждат едва на 10-то място с 39% от международните търговски вериги. Това може да се дължи, поне отчасти, на обема, нивото на развитост и силата на вътрешния пазар. Американските търговци обикновено завземат значителен пазарен дял на вътрешния пазар, преди да предприемат международна експанзия. За сравнение, една верига трябва да има присъствие в 20 европейски държави, за да постигне същото пазарно покритие (по отношение на брой потенциални клиенти и покупателна способност), каквото друга търговска верига може да постигне само с присъствието си на пазара в САЩ.
„Въпреки забавянето в глобалната икономика много търговски вериги, особено компании, които разполагат с капитал, продължиха своите планове за експанзия през последните 12 месеца”, казва Питър Голд, директор "Трансгранична търговия" за Европа, Близкия изток и Африка в CBRE.
„Нашето проучване показва, че търговците са разширявали международното си присъствие средно с 12% през изминалата година, като са влезли в две нови страни в сравнение с предходната година. Главни двигатели на експанзията бяха търговци на облекло, обувки и аксесоари от Европа. Интересно е, че търговците продължиха не само да се разширяват в международен, но и в глобален мащаб, като 40% от всички новоотворени магазини през 2008 г. бяха извън региона, в който е базиран съответният търговец.”
„Главни бенефициенти на наскорошната активност по разширяване бяха развиващите се пазари, като страните от Близкия изток, Азия и Източна Европа оглавяват списъка на новите магазини. Двата общи движещи фактори за този тренд са покачващата се покупателна способност на местните потребители и отварянето на големи нови търговски центрове”, се казва в проучването.
В Сърбия например отварянето на мола New Delta привлече значителен брой нови международни търговци. В Румъния пък присъединяването й към ЕС съвпадна с отварянето на няколко нови търговски центъра, които позволиха на международните търговци да отворят първите си магазини в страната.
Остава да видим дали тези темпове на експанзия на развиващите се пазари ще се запазят и през 2009 и 2010 г. Все пак глобализацията на търговията на дребно несъмнено е текущ и дългосрочен процес, който няма да спре, казват от компанията.
Докладът анализира и кой тип или категория търговци имат най-силно международно присъствие и установява, че веригите за луксозни стоки доминират световната търговия по отношение на присъствие на пазарите в глобален план. Общо 90% от тях имат присъствие в повече от 10 пазара, като 40% имат магазини в над 30 страни.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads