НАСА скри списък с авиоинциденти, там са и аварии с наши самолети
Данните за доклада са събрани в продължение на няколко години в разговори с пилоти от цял свят. Между интервюираните има и български пилоти. Те разказали за аварийни ситуации с наши самолети и как са се справили с опасностите. Инциденти с правителствения самолет са описани във въпросния документ, научи Frognews,bg.
Един от сериозните инциденти е този с „Фалкон"-а на властта на 25 юли 2006 г. Тогава президентът Георги Първанов се връщаше от среща с арменския си колега във Варна. Потегляйки по пистата, самолетът отсече с крилото си маркировъчно и една от ограничителните лампи. Случаят приключи благополучно, но е било въздможно да се случи и непоправимото. Самолетът бе пратен на ремонт в чужбина, а екипажите на преподготовка.
Пилоти от правителствения екипаж още преди време предупредиха, че не се спазват някои от животоспасяващите мерки за безопасност, че се лети с нелицензирани членове на екипажа, че се укриват инциденти. Сигналите им обаче бяха омаловажавани. В неофициални разговори висши служители на НСО и Транспортното министерство признали, че всичко това е истина, но имало разпореждане „отгоре" да не се шуми по случаите от съображение за сигурност. По този начин скрити за обществото остават над 20 инцидента.
НАСА заделя 8,5 млн. долара за анкетиране на 24 000 пилота от цял свят в продължение на 4 години. Разпитвани са главно хора от гражданската авиация, без военни. Преди година Космическата агенция взема решение данните да се засекретят. Няколко месеца по-късно последвала втора заповед: от хард дисковете на компютрите да се изтрие всякаква информация, свързана с изследването. Журналисти от Associated Press обаче се добрали до източник, който бил запознат с резултатите от анкетата. Официалният говорител на НАСА по това време Томас Людтке обаче заявил пред агенцията, че разкриването на данни от доклада може да подкопае доверието на хората в летенето със самолет, което пък от своя страна ще нанесе сериозни щети на въздухоплавателния бизнес.
По време на разговорите пилотите споделили, че през последните години поне два пъти са се увеличили инцидентите с птици във въздуха и спрените излитания поради повреди. Това в голяма степен важи и за българските авиопревозвачи, твърдят спецове. Годишният доклад на Транспортното министерство визира част от случаите, но много от инцидентите остават скрити. Причината е, че се случват на други летища и не се водят за „наши". Малко известни са и случаите, когато пилотите успяват да овладеят ситуацията в последния момент.
Всъщност секретното проучване не е просто един „черен списък" на скритите аварии, а опит да се анализират различните ситуации и да се подобри безопасността на полетите. Това е причината за поредния отказ преди дни да се извади доклада на „светло". Frognews.bg
Моля, подкрепете ни.