Какво да направим, ако отменят полета ни?
Общо взето с тези няколко изречения може да бъде обобщен опитът ми да отпътувам с група приятели за Болоня миналия месец. След 3-часово чакане на столичното летище разбрахме, че полетът ни е отменен, без да сме съвсем наясно какви са причините за това и без да знаем как да процедираме от тук нататък. За съжаление мога да кажа, че нито аз, нито пък верните ми другари по съдба сме единствените.
Само преди седмица стана ясно, че една от нискотарифните авиокомпании, които оперират у нас, не е обработила 50% от жалбите си за тази година. За последните 8 месеца 500 са оплакванията, които са постъпили, а компанията обеща да ги разгледа в близките две-три седмици. Системните проблеми с отменени полети обаче остават. Какво да направим?
Всеки може да потърси правата си при отмяна или закъснение на полет, независимо дали се отнася до нискотарифна авиокомпания, или не. Обезщетение обаче не се изплаща винаги. Самолетът трябва да е закъснял с над три часа или полетът да бъде отменен напълно, да бъдат продадени по-голям брой билети от наличните в самолета места. Обезщетението варира между 250 и 600 евро на пътник.
Ние също подадохме подобен иск за отменения полет до Болоня. Към този момент няма особена информация за това какво ще предприеме авиокомпанията, за да компенсира причиненото ни неудобство.
Единственото, което се знае, е че авиокомпанията се оправда с “ограничения на въздушния трафик в дневното разписание на самолета” и отказва да изплати въпросното обезщетение. Не е ясно дали организацията, към която сме се обърнали, ще успее да защити интересите ни, или авиооператорът ще си измие ръцете.
Освен времето и разстоянието, имат значение и причините, поради които полетът се е забавил. При повреда по независещи от екипа обстоятелства, обезщетение не се изплаща, обясняват юристи. Фирмите, които се опитват да защитават правата на пътниците, са много. Друг е въпросът могат ли те да принудят авиокомпаниите да платят на потърпевшите си клиенти въпросното обезщетение.
Припомняме, че преди няколко месеца в публичното пространство избухна скандал, след като пътници се барикадираха в самолет, кацнал във Варна, вместо в София от Абу Даби. Пътниците не са били информирани за това. Наши източници споделят, че за тази промяна в маршрута на полета е било известно много преди самолетът да излети, а пилотът “се опитал да лобира”, за да отворят столичното летище. Почти сигурно е било обаче, че това няма да се случи, тъй като летището е било затворено за рутинно почистване на пистата, без което тя представлява риск. Въпреки това пътниците не са били уведомени.
Кога имам право на обезщетение при отменен полет?
Съгласно Регламент 261/2004 имате право на парично обезщетение, ако авиокомпанията е отменила полета и сте били уведомени за отмяната по-малко от 14 дни преди датата на полета.
Времето на полета ми беше преместено за по-ранен час. Това отменен полет ли е?
Ако полетът ви тръгва много по-рано от първоначално обявеното по резервация време, това също се счита за отменен полет. В този случай вие имате право на обезщетение при отменен полет.
Кога авиокомпанията не дължи обезщетение при отмяна на полет?
Съгласно Регламента, който определя правата на самолетните пътници при отменен полет, за анулирани полети поради стачка, терористичен акт или лошо време, обезщетение не се дължи. Необходимо е да се знае, че авиокомпаниите често лъжат или умишлено заблуждават своите пътници за причината за анулирането на полета им. Тяхната цел е разбира се да избегнат плащането на паричните обезщетения за отменен полет.
Какви други права имам в случай на отмяна на полет?
Ако полетът ви бъде отменен имате право на избор между премаршрутиране или възстановяване стойността на билета.
В случай че изберете премаршрутиране, имате право на грижа, т.е. авиокомпанията трябва да ви осигури:
- храна и напитки, съответстващи на времето на престоя ви;
- телефонни обаждания, телекс или факс съобщения, или електронни съобщения;
- безплатно настаняване в хотел и превоз между летището и хотела, ако заместващият полет излита на следващ ден.
Кога имам право на парично обезщетение за закъснял полет?
Ако полетът закъснее повече от 3 часа спрямо първоначално обявения час на пристигане, авиокомпанията дължи парично обезщетение за закъснението и причиненото ви неудобство. Правата ви са гарантирани в Регламент 261/2004.
Кога авиокомпанията не дължи компенсация за закъснял полет?
Съгласно Регламента, oпределящ правата на самолетните пътници при закъснение на полети, за забавяния причинени поради стачка, лошо време или терористичен акт, обезщетение не се дължи. Важно е да се отбележи, че много често авиокомпаниите умишлено заблуждават и даже лъжат пътниците за причината за забавянето с цел да избегнат плащането на паричните обезщетения при закъснял полет.
Какви други права имам в случай на закъснял полет?
Ако полетът ви закъснее повече от два часа при излитане, имате право на грижа, осигурена от авиокомпанията. Тя включва:
- напитки и храни, които да съответстват на времето на вашия престой;
- безплатни телефонни обаждания, факс съобщения, телекс или други електронни съобщения;
- в случай, че се очаква да излетите на следващия ден, авиокомпанията е длъжна да ви осигури безплатно настаняване в хотел, както и превоз между летището и хотела.
Ако полетът закъснее повече от пет часа, имате право на избор между премаршрутиране или ако решите да не пътувате – на възстановяване стойността на билета.
Джесика Вълчева
Моля, подкрепете ни.